اتریش به عنوان اولین کشور اروپایی واکسن کرونا را «اجباری» می‌کند

کارل نهامر، صدراعظم اتریش

کارل نِهامِر، صدراعظم اتریش، روز یکشنبه ۲۶ دی‌ اعلام کرد که کشورش از ابتدای فوریه (تا دو هفته آینده) به‌عنوان نخستین کشور اروپایی، واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ را برای افراد بزرگسال اجباری می‌کند.

این سیاستمدار محافظه‌کار که از ششم دسامبر (۱۶ دی‌ماه) در مقام صدراعظم اتریش منصوب شده است، در نشستی خبری در وین گفت با اجرای این طرح، «افراد سرکش» تا اواسط مارس آینده واکسینه می‌شوند.

او تصریح کرد که با اجرایی شدن این قانون از ابتدای فوریه امسال، واکسینه نشدن در برابر بیماری کووید-۱۹ «جرم» به شمار می‌رود و افراد خاطی مشمول جریمه‌ای بسیار سنگین، بین ۶۰۰ تا سه‌هزار و ۶۰۰ یورو، خواهند شد.

آقای نهامر تاکید کرد که به «حساسیت فوق‌العاده» موضوع واقف است اما این تصمیم به‌دقت و پس از انجام بررسی‌های لازم اتخاذ شده است.

تلاش دولت اتریش برای اجباری کردن واکسن کرونا در شرایطی است که روز شنبه، پایتخت این کشور صحنه تجمع اعتراضی حدود ۲۷ هزار نفر از مخالفان واکسن اجباری بود.

تا امروز ۷۱.۵ درصد از مردم در اتریش یک دُز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. با این حال، نرخ واکسیناسیون کرونا در این کشور هنوز چند درصد عقب‌تر از بسیاری از کشورهای اروپای غربی و شمالی است.

از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ تاکنون، یک میلیون و چهار صد هزار مورد ابتلا به کرونا در این کشور ۹ میلیون نفری ثبت و شناسایی شده‌اند و تقریبا ۱۴ هزار نفر نیز در پی ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس/ آ.ت/ ک.ر