استرالیا گشت ارشاد، بسیج و شش مقام حکومت ایران را به دلیل سرکوب اعتراضات تحریم کرد

پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا، روز شنبه اعلام کرد که کشورش علیه گشت ارشاد، نیروی مقاومت بسیج و شش فرد ایرانی به دلیل سرکوب خشونت آمیز اعتراضات اخیر، تحریم‌های حقوق بشری اعمال خواهد کرد.

در این بیانیه تصریح شده است که این افراد و نهادها در سرکوب اعتراضات سراسری در ایران به دنبال جان باختن مهسا (ژینا) امینی نقش داشته‌اند.

استرالیا همچنین اعلام کرده است که تحریم‌های حقوق بشری را علیه هفت فرد روس که در تلاش برای ترور الکسی ناوالنی، از رهبران مخالفان حکومت روسیه دست داشتند، اعمال خواهد کرد.

طبق این گزارش٬ دولت استرالیا همچنین سه فرد ایرانی و یک شرکت فعال در عرضه پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را نیز مورد تحریم قرار داده است.

پنی وانگ در بیانیه مشترکی با تیم واتس، دستیار وزیر خارجه استرالیا، اعلام کرد: «استرالیا در کنار مردم اوکراین و در کنار مردم ایران است.»

آنها اضافه کرده‌اند: «ما از تمامی راهبردهایی که در اختیار داریم برای حمایت از حقوق بشر - از گفت‌وگو و دیپلماسی گرفته تا تحریم‌ها - مطابق با ارزش‌ها و منافع خود، استفاده می کنیم.»

شهرهای مختلف ایران از زمان خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی در ۲۶ شهریور سال جاری، شاهد تظاهرات اعتراضی بوده‌اند. به رغم سرکوب گسترده معترضان، جمهوری اسلامی تاکنون نتوانسته است این اعتراضات را متوقف کند.