گردهمایی باشکوه «کلاسیک‌ها»

در این نمایشگاه، از گران‌بهاترین خودروها مثل بوگاتی، تا خودروهای ارزان‌قیمت مثل فیات پانصد، در یک چیز مشترک هستند؛ کلاسیک بودن.

اما چه چیزی خودروهای کلاسیک را جذاب می‌کند تا جایی که عده‌ای زندگی خود را صرف این پیکرهای بی‌جان آهنین می‌کنند؟

در سپتامبر در فرانکفورت تعداد زیادی از خودروهای خاص و گران‌قیمت کلاسیک دور هم جمع شدند، خودروهایی که در میان آنها، خاص‌ترین اتومبیل‌های گران‌قیمت تاریخ وجود دارد. یکی از این خودروها بوگاتی تیپ ۵۷ است که میلیون‌ها دلار قیمت‌گذاری شده است.

اتوره بوگاتی، هنرمند و صنعت‌گر ایتالیایی، ۱۱۰ سال پیش در منطقه‌ای بین فرانسه و آلمان برند بوگاتی را شکل داد. او معتقد بود خودروهایی که می‌سازد باید در نهایت هنر و تکنیک ساخته شوند. اینگونه بود که گران‌قیمت‌ترین برند جهان شکل گرفت و یکی از خاص‌ترین این خودروها، بوگاتی تیپ ۵۷ است که مدل‌های مختلف آن، هم اکنون از ۴۰ تا ۱۱۰ میلیون دلار قیمت دارند.

این خودرو بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰ تولید می‌شد و خاص‌ترین نسخه آن آتلانتیک نام داشت. از این مدل تنها چهار دستگاه ساخته شده است و مالک یکی از این چهار دستگاه هم محمد رضا پهلوی، آخرین شاه ایران بود.

در سال ۱۹۳۹/۱۳۱۷ دولت فرانسه به مناسبت ازدواج محمد رضا پهلوی (که هنوز ولیعهد بود) با فوزیه، شاهزاده مصری، یکی از آتلانتیک‌ها را به داماد هدیه داده بود.

یکی از مواردی که سبب می‌شود خودروهای کلاسیک ارزشمند باشند غیر از سالم و تک بودن یا داشتن مشخصات خاص فنی، فردی است که صاحب خودرو بوده است.

البته این تنها خودروهای گران‌قیمت مانند بوگاتی نیستند که ارزشمند شده‌اند بلکه خودروهایی مانند فیات ۵۰۰ که به‌اصطلاح برای «طبقه کارگر» ساخته شده بود نیز هم اکنون با ارزش و کلاسیک محسوب می‌شوند.

نسخه‌های سالم و کم‌کارکرد فیات۵۰۰، به این دلیل مهم هستند که خاطرات جمعی چندین نسل را در خود جای می‌دهد. فیات ۵۰۰ که در ایتالیایی چینکوئه‌چنتو نامیده می‌شود بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۵ در تورین تولید شد و به دلیل قیمت ارزانش بسیاری از مردم ایتالیا که قدرت مالی کمی برای خرید خودرو داشتند را خودرودار کرد.

این خودرو همچنین با توجه به خیابان‌های باریک ایتالیا بسیار پرطرفدار شد. فیات پانصد تنها ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد وموتور این خودرو که ۵۰۰ سی سی حجم دارد حدود ۱۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور هوا خنک است و نیرو هم به چرخ‌های عقب خودرو انتقال پیدا می‌کند.

فولکس‌واگن تیپ یک که با نام سوسکی یا قورباغه‌ای هم شناخته می‌شود مانند فیات ۵۰۰ ارزش کلاسیک دارد و تعداد زیادی از آن در نمایشگاه خودروهای کلاسیک فرانکفورت به نمایش درآمده بود.

این خودرو به دستور هیتلر و توسط فردیناند پورشه طراحی شده بود. فولکس واگن تیپ یک که در اولین روزهای تولید هم قیمت موتورسیکلت بود؛ برای یک خانواده پنج نفره جا دارد و می‌توانست بیش از ۱۰۰ کیلومتر سرعت بگیرد. هزینه کم نگهداری و طراحی فنی خوب، سبب شد سال‌ها این خودرو در کشورهای مختلف تولید شود و به خاطره جمعی نسل‌های مختلف از ملل گوناگون تبدیل شود.

سیتروئن دی اس ۲۱ یکی دیگر از خودروهای پرطرفدار کلاسیک است که در فرانکفورت به نمایش گذاشته شده بود.این خودرو که سال‌ها در سینمای فرانسه حضور داشته، اولین خودرویی است که در آن از سیستم فنربندی بادی استفاده شده است.

یکی دیگر از خودروهای جالب نمایشگاه مرسدس اس اس کی است که توسط فردیناند پورشه طراحی شده بود. البته تعداد بسیاری زیادی دیگر از مدل‌های مختلف مرسدس بنز هم حضور داشتند که می‌توان به مدل معروف مرسدس بنز اس ال ۳۰۰ اشاره کرد. خودرویی که برای اولین بار بنز در آن از درهای بالی شکل استفاده کرده بود.

یک شرکت هم در نمایشگاه خودروهای کلاسیک مانند پورشه ۳۵۶ را برقی کرده بود. البته برخی معتقدند چنین کارهایی به اصالت خودروهای کلاسیک لطمه می‌زند.

در این نمایشگاه هنرمندانی هم با نقاشی‌های خود حاضر شده‌اند؛ نقاشی از خودروهای اسطوره‌ای، البته با قیمت‌های بسیار گران‌قیمت.

برخی دیگر از هنرمندان هم مجسمه یا مدل چوبی خودروها را ساخته‌اند. برند بعضی اتومبیل‌ها مانند بورگوارد آلمانی هم سال‌ها پیش از بین رفته است.

از دیگر خودروهای جالب نمایشگاه، مازراتی خمسین با قیمت ۲۰۰ هزار دلار است. یکی دیگر از از خودروهایی که آخرین شاه ایران داشت.

نوستالژی، عشق یا تجارت پولساز، هرچه هست، خودروهای کلاسیک هنوز مشتریان زیادی دارند.

گردهمایی باشکوه «کلاسیک‌ها» در فرانکفورت