وزارت اطلاعات ایران به بهائیان بازداشت‌شده اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» زد

یک روز پس از بازداشت هم‌زمان ده‌ها شهروند بهائی در شهرهای مختلف ایران وزارت اطلاعات روز دوشنبه، دهم مرداد در بیانیه‌ای به این شهروندان اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» زد.

بنا بر گزارش‌ها از ایران، نیروهای امنیتی روز یک‌شنبه به خانه ده‌ها شهروند بهایی در نقاط مختلف ایران یورش بردند و ضمن تفتیش و ضبط وسایل شخصی این شهروندان، شماری از آن‌ها را نیز بازداشت کردند.

بیشتر در این باره: موج تازه اعمال فشار بر بهاییان؛ منزل ده‌ها شهروند بهایی تفتیش و شماری بازداشت شدند

در میان بازداشت شدگان اسامی افرادی چون مهوش ثابت شهریاری و فریبا کمال‌آبادی دیده می‌شود که پیشتر حدود ده سال زندانی بودند.

در بیانیه وزارت اطلاعات به تعداد و هویت بازداشت‌شدگان اشاره‌ای نشده، اما ادعا شده است که ‌آن‌‌ها «مستقیماً با کانون صهیونیستی موسوم به بیت‌العدل در ارتباطِ تشکیلاتی بودند.»

بیت‌العدل اعظم که شورای بین‌المللی آیین بهائی به‌شمار می‌رود، در شهر حیفا در اسرائیل، واقع است.

وزارت اطلاعات در بیانیه خود، بازداشت‌شدگان بهایی را به «جمع‌آوری هدفمند اطلاعاتی» و «تبلیغات تهاجمی» متهم کرده است.

جمهوری اسلامی ایران آیین بهائیت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات قضایی آن بارها بهائیان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و احکام اعدام، بازداشت، زندان و محرومیت از تحصیل و کسب‌وکار علیه آنها صادر کرده‌اند.

مدافعان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی همواره با اشاره به بازداشت‌ گسترده و احکام سنگین علیه شهروندان بهائی، رفتار حکومت ایران را «نقض سیستماتیک حقوق بشر» می‌دانند.