درخواست اعاده دادرسی در پرونده مصادره املاک بهاییان روستای ایوِل رد شد

وکیل مدافع بهاییان روستای ایوِل از رد درخواست اعاده دادرسی در پرونده مصادره املاک آنها به «دلایل نامشخص» خبر داد.

محمدهادی عرفانیان کاسب روز پنج‌شنبه، ۲۹ مهر، در توییتی زمان رد این درخواست را ۳۰ شهریور اعلام کرد. او پیشتر در روز پنجم اسفند ۹۹ از اقدام برای ثبت درخواست اعاده دادرسی خبر داده بود.

روستای ایول از توابع شهرستان چهاردانگه در نزدیکی شهر ساری است و آبان ۹۹، دادگاه تجدیدنظر، مالكیت اراضی ۲۷ بهایی در این روستا را «غیرقانونی» اعلام كرد و حکم به مصادره این اراضی به نفع «ستاد اجرایی فرمان امام» داد.

این اقدام با واکنش شماری از شخصیت‌ها و نهادهای مذهبی و سیاسی جهان روبه‌رو شد.

دیان علائی، نماینده جامعه جهانی بهایی، دوم اسفند ۹۹، اقدام دستگاه قضایی ایران برای مصادره املاک بهاییان روستای ایول را مصداق «آزار و سرکوب بهاییان» دانسته و از دولت ایران خواسته بود که «نه تنها زمین‌ها را به آنها بازگرداند، بلکه یک بار و برای همیشه به آزار و سرکوب سیستماتیک بهائیان در سراسر ایران پایان دهد».

به نظر می‌رسد مصادره املاک بهاییان بخشی از تلاش سیستماتیک جمهوری اسلامی علیه این اقلیت مذهبی در ایران باشد.

در سال ۸۹، منازل متعلق به حدود ۵۰ خانوار بهایی در روستای ایول واقع در استان مازندران، سوزانده و تخریب شد و ساکنان آنها مجبور به ترک مزارع و خانه‌های آبا و اجدادی خود شدند.

اواخر زمستان ۹۸ نیز خانه ده‌ها بهایی در دست‌کم هفت شهر ایران به طور همزمان و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی درباره کرونا، مورد هجوم و بازرسی ماموران قرار گرفت که خواستار ضبط اسناد مالکیت این شهروندان شده بودند.

در چهار دهه گذشته گزارش‌های متعددی درباره محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌ها و حق امرار معاش منتشر شده و حتی گورستان‌های پیروان این آیین مورد بی‌احترامی قرار گرفته است.

بنا بر گزارش‌ها بیش از ۲۰۰ بهایی پس از انقلاب بهمن ۵۷ در ایران اعدام شده‌اند.