بحرین: لبنان برای بهبود روابط باید نشان دهد که حزب‌الله می‌تواند تغییر رفتار دهد

نیروهای گروه حزب الله لبنان (عکس از آرشیو)

عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین، روز شنبه گفته است، اگر لبنان خواهان بهبود روابط خود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است، می‌بایست نشان دهد که گروه حزب‌الله این توانایی را دارد که رفتارش را تغییر دهد.

به گزارش رویترز، عبداللطیف الزیانی در سخنرانی خود در نشست امنیتی در منامه، پایتخت بحرین اضافه کرد، ما [می‌توانیم] برای ایجاد راه حل‌هایی در آینده کمک کنیم، اما زمانی این محقق خواهد شد که[ لبنان] نشان دهد حزب‌الله می‌تواند رفتارش را تغییر دهد.

دور تازه اختلافات بین لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس، به دنبال اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی و از مسیحیان لبنانی، آغاز شد و در نتیجه آن کویت، عربستان، امارات و بحرین کاردار و سفرای لبنان را از کویت، ریاض، دبی و منامه اخراج کردند.

جورج قرداحی در مصاحبه‌ای پیش از وزیر شدن٬ جنگ یمن را «تجاوز عربستان و امارات» به این کشور نامیده و گفته بود که «حوثی‌های یمن در برابر تجاوز خارجی از خود دفاع می‌کنند.»

در همین زمینه، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان چند هفته پیش درباره بالا گرفتن تنش بین بیروت و ریاض گفته بود، ریشه بحران با لبنان به تسلط حزب‌الله بر این کشور باز می‌گردد.

وزیر خارجه عربستان اضافه کرده بود، رهبران سیاسی و مردم لبنان باید با نقش حزب‌الله مقابله کنند.

در واکنش به این درخواست ریاض، وزیر خارجه لبنان هم گفته بود اگر عربستان «سر بریده حزب‌الله را روی سینی می‌خواهد، ما نمی‌توانیم این خواسته را تأمین کنیم».

عبدالله بوحبیب افزوده بود که عربستان سعودی «شروط غیر ممکنی را برای حل بحران با لبنان تحمیل می‌کند».

به گفته او، عربستان خواهان کاهش نقش حزب‌الله در لبنان است در حالی که این امر میسر نیست زیرا یک موضوع منطقه‌ای است.