باراک و میشل اوباما: جنبش اعتراضی زنان و دختران ایرانی «الهام‌بخش» جهانیان شده‌ است

گروهی از دختران دانش‌آموز ایرانی که در اعتراضات، حجاب از سر برداشته‌اند

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، همراه با میشل، همسرش، از جنبش اعتراضی زنان ایران که «الهام‌بخش جهانیان شده است» حمایت و با معترضان اعلام همبستگی کردند.

در بیانیه آن‌ها که روز سه‌شنبه ۱۹ مهر در صفحه اینستاگرام آقای اوباما منتشر شد، با اشاره به «روز جهانی دختر» آمده است: «در این روز جهانی دختر، ما با زنان و دختران شجاع ایرانی که به خاطر اعتراضات خود الهام‌بخش جهانیان شده‌اند، اعلام همبستگی می‌کنیم».

باراک و میشل اوباما افزودند: «حقوقی که آن‌ها می‌خواهند، جهانی هستند: برابری، توانایی داشتن انتخاب‌های خود در مورد این‌که چگونه باشند، چه بپوشند و هویت‌های خود را ابراز کنند و آزادی عمل داشته باشند بدون مواجه شدن با آزار و اذیت، ارعاب و خشونت».

شهرهای مختلف ایران به‌دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده که کلیت ساختار حکومت جمهوری اسلامی را نشانه رفته است. «زن، زندگی، آزادی» از شعارهای محوری این اعتراضات است که واکنش زنان تحت حاکمیت جمهوری اسلامی به مقولاتی چون حجاب اجباری و قوانین تبعیض‌آمیز علیه آن‌ها را نشان می‌دهد.

باراک و میشل اوباما در ادامه بیانیه خود نسبت به آن‌چه «رهبری» زنان در اعتراضات کنونی ایران خوانده‌اند ادای احترام کرده و آن را نشانه‌ای دانسته‌اند از این که آینده متفاوت با گذشته خواهد بود و زنان ایرانی می‌توانند حقوق کامل و فرصت‌هایی را که شایسته آن هستند به‌دست آورند.

این دو در نهایت خاطرنشان کرده‌اند که «به طور حتم روزهای سختی در پیش است» و قلب آن‌ها با کسانی است که عزیزان خود را در جریان اعتراضات ایران از دست داده‌اند، اما اعتقاد دارند که آینده در نهایت متعلق به زنان جوان و دختران ایرانی است که ساکت نمی‌نشینند.