اعلام همبستگی هنرمندان جهانی در جشنواره فیلم برلین با اعتراضات مردمی ایران

جمعی از هنرمندان جهانی شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، معروف به برلیناله، با اعتراضات مردمی ایران اعلام همبستگی کردند.

جمعی از هنرمندان سرشناس دنیا در عرصه سینما روز شنبه ۲۹ بهمن‌ماه با تجمع روی فرش قرمز برلیناله با سر دادن شعار و کف زدن و همچنین حمل پلاکاردهایی با شعار «زن، زندگی، آزادی»، از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کردند.

در بخش دیگری از این رویداد سینمایی، تعداد از هنرمندان بین‌المللی در پنل گفت‌وگو، پای صحبت‌های چند فیلمساز و بازیگر در تبعید ایران با موضوع «نقش سینما و هنرمندان در انقلاب زن، زندگی، آزادی» نشستند.

از سینماگران ایرانی زر امیرابراهیمی، یاسمین طباطبایی، فرزاد پاک، سپیده فارسی، سارا فضیلت و ملیکا فروتن حاضر بودند و هرکدام از زاویه‌ای به نقش سینما در تحولاتی مانند اعتراض‌ها پرداختند.

در این نشست به تاریخ سینمای ایران و محدودیت‌های وارده بر آن هم اشاره شد و زر امیرابراهیمی با اشاره به تلاش مردم برای کنار گذاشتن ترس و همراه شدن با اتفاقات و تحولات، به قطع همکاری بسیاری از سینماگران داخل ایران با نهادهای حکومتی پرداخت و از نهادهای بین‌المللی چون برلیناله خواست تا به صورت عملی با تخصیص بودجه برای ساخت فیلم از آنها حمایت کنند.

یاسمین طباطبایی، سینماگر ایرانی تبار مقیم آلمان هم که در این کشور نام شناخته‌شده‌ای است در این نشست ابراز امیدواری کرد سرانجام قصه‌های گفته نشده افراد مختلف مربوط به چند نسلِ از بین رفته در چهار دهه گذشته در سینما بیان شود.

فرزاد پاک، از تهیه‌کنندگان فیلم‌هایی چون «شیطان وجود ندارد» و «پسر، مادر» به آغاز دوران تازه‌ای در سینمای ایران اشاره کرد و گفت هم‌اکنون فیلم‌هایی بدون رعایت محدودیت‌های حکومت در حال تولید در ایران است.

سپیده فارسی که با انیمیشن «پری آبادان» (با نام بین‌المللی «آژیر») در برلیناله شرکت کرده به خبرگزاری رویترز گفت: «عمر جمهوری اسلامی به پایان رسیده است. اکنون زمان تغییر است و فکر می‌کنم مردم واقعاً آن را درک کرده‌اند.»

او با بیان اینکه بایکوت نهادهای رسمی جمهوری اسلامی برای شرکت در این جشنواره «پیامی بسیار قدرتمند» را به جهان مخابره کرد، افزود: «نهادهای ایرانی همیشه در این جشنواره بوده‌اند و غیاب آنها جا برای نهادهای مستقل ایرانی باز می‌کند.»

در جشنواره امسال برلیناله، فیلم‌های مختلفی با مضامینی مرتبط با ایران به روی پرده رفته‌اند؛ از جمله مستندهای «جایی که خدا نیست» مستند ساخته مهران تمدن درباره زندانیان سیاسی ایران و «هفت زمستان در تهران» ساخته اشتفی نیدرزل درباره اعدام ریحانه جباری.

جشنواره برلیناله در سال جاری دعوت از بخش حکومتی سینمای ایران را بایکوت کرده و به جای آن چند فیلم از فیلمسازان مستقل ایرانی در جشنواره به نمایش در آمده است؛ اقدامی که با خشم نهادهای رسمی بخش فرهنگی و رسانه‌های حکومت جمهوری اسلامی مواجه شد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز چهارشنبه هفته گذشته، یک روز قبل از آغاز جشنواره با صدور بیانیه‌ای رسمی به شدت از این تصمیم برلیناله انتقاد کرد.

هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم برلین، شامگاه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ در پایتخت آلمان آغاز به کار کرد.