بایدن: آمریکا از تایوان در مقابل حمله احتمالی چین دفاع می‌کند

جو بایدن

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه گفته است، در صورتی که چین به تایوان حمله کند، ایالات متحده از تایوان دفاع خواهد کرد.

جو بایدن در یک برنامه «سی ان ان» و در پاسخ به پرسشی در خصوص دفاع آمریکا از تایوان در صورت حمله احتمالی چین، گفت، بله. ما در این زمینه تعهد داریم.

رویترز می‌گوید، خط مشی آمریکا در قبال اختلاف چین و تایوان که به «ابهام استراتژیک» معروف است، برای این بنیان بوده که آمریکا به سیستم دفاعی تایوان کمک می‌کند، اما به طور علنی وعده دفاع از این کشور در مقابل چین را نمی‌داده است.

جو بایدن همچنین گفته است که آمریکا به دفاع از متحدان خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی٬ ناتو٬ و کانادا متعهد است و این تعهد در قبال ژاپن، کره جنوبی، و تایوان نیز وجود دارد.

او در ادامه تاکید کرد، مردم نباید نگران قدرت نظامی آمریکا باشند زیرا «چین ، روسیه و بقیه جهان می‌دانند که ما قوی‌ترین ارتش در طول تاریخ جهان هستیم.»

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد، من به دنبال جنگ سرد با چین نیستم. من فقط می‌خواهم چین بفهمد که ما عقب نشینی نمی‌کنیم و دیدگاه خود را تغییر نخواهیم داد.

وزیر دفاع تایوان دو هفته پیش هشدار داده بود که تنش بین کشورش و چین در بدترین حالت خود در ۴۰ سال گذشته است.

حزب کمونیست به رهبری مائو تسه تونگ در سال ۱۹۴۹ کومین تانگ (حزب ملی مردم)، متحد سابقش در جنگ علیه ژاپن در جنگ جهانی دوم و رقیب قسم خورده‌اش را شکست داد و قدرت را در چین به‌دست گرفت. نیروهای کومین تانگ مجبور شدند به جزیره تایوان عقب نشینی کنند. آنها در نهایت دولت تایوان را تشکیل دادند.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند که در صورت لزوم باید با زور تصرف شود. تایوان می‌گوید که یک کشور مستقل است و از آزادی‌ها و دموکراسی خود دفاع می‌کند و چین را مسئول تنش‌ها می‌داند.