کاهش پنج درصدی تولد در ایران در شش ماهه نخست سال ۹۹

به گزارش مرکز آمار ایران، تعداد ولادت‌ ثبت‌شده در شش ماهه نخست سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش، پنج درصد کاهش داشته است.

بر اساس این آمار که روز جمعه، ۲۴ بهمن‌ماه، منتشر شد، مجموع ولادت‌های ثبت‌شده در بهار ۹۹ به تعداد ۲۸۰ هزار و ۵۶۴ ولادت، با افزایش ۶ درصدی به ۳۰۰ هزار و ۵۹ ولادت در تابستان سال جاری رسیده است.

اما همین آمار در بهار ۹۸، ۲۹۹ هزار و ۳۸۹ ولادت و در تابستان همان سال ۳۱۵ هزار و ۱۶۷ ولادت بوده است.

بر اساس گزارش‌هایی که مرکز آمار ایران پیشتر در تابستان امسال منتشر کرده بود، میل ایرانیان به فرزندآوری به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

بر اساس گزارش مبسوط مرکز آمار ایران که به تابستان امسال مربوط بوده، اما ۱۲ بهمن منتشر شده است، تعداد ولادت‌ ثبت شده در سال ۹۵، یک میلیون و ۵۲۰ هزار نفر بوده ولی این تعداد در سال ۹۸ به یک میلیون و ۱۱۹ هزار نفر رسیده است.

بر اساس این گزارش، الگوی «کاهشی فرزندآوری» در هر دو منطقه شهری و روستایی تکرار شده است.

پیش از این، در آغاز سال جاری نیز مشاور وزیر بهداشت ایران در امور مامایی از کاهش شدید نرخ باروری در ایران طی ۳۰ سال اخیر خبر داده و گفته بود در ۶۰ سال گذشته جمعیت ایران ده سال پیرتر شده است.

به‌گفته شهلا خسروی، در صورت ادامه روند کنونی در ۳۰ سال آینده، ایران پیرترین کشور جهان خواهد بود و از هر سه نفر تقریباً یک نفر بالای ۶۰ سال خواهد داشت.

کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران از نگرانی‌های حکومت و به‌ طور خاص رهبر جمهوری اسلامی است.

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۵ بهمن امسال در سخنانی بار دیگر بر «ازدواج بهنگام و فرزندآوری» به‌عنوان «نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور» تأکید کرد.

در مقابل، در سال‌های اخیر، نابسامانی شرایط اقتصادی و گسترش مشکلات اجتماعی، باعث بی‌انگیزگی عمومی برای فرزندآوری شده است.

آمارهای رسمی دولتی در ایران حاکی است که در حال حاضر حدود سی تا چهل درصد از مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

با این حال مسئولان حکومت ایران می‌کوشند با طرح‌های ویژه، مردم را به افزایش جمعیت تشویق کنند.