بلینکن: برای تقویت آتش‌بس، به بازسازی غزه کمک می‌کنیم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه تاکید کرد که واشینگتن با هدف تقویت آتش‌بس میان حماس و اسرائیل، از بازسازی غزه حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بلینکن گفت: «ما می‌دانیم برای جلوگیری از بازگشت خشونت، باید از فضای ایجاد شده برای حل مجموعه وسیعی از موضوعات اساسی و چالش‌ها استفاده کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا، برای جلوگیری از بازگشت خشونت، بر ضرورت رسیدگی به اوضاع «وخیم انسانی در غزه و شروع بازسازی» این منطقه تاکید کرد.

وی با این حال تاکید کرد که آمریکا باید اطمینان حاصل کند گروه حماس که واشینگتن آن را یک گروه «تروریستی» می‌داند، از این کمک‌های انسان‌دوستانه بهره‌مند نخواهد شد.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که غزه تحت محاصره قرار دارد و کنترل نحوه توزیع کمک‌های انسان‌دوستانه‌ای که وزیر خارجه آمریکا مطرح کرده، در این منطقه دشوار است.

از چهار روز پیش، یک آتش‌بس نانوشته، آتش جنگی سنگین و مرگبار میان ارتش اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه را به طور موقت خاموش کرده است.

وزیر خارجه آمریکا نیز راهی این منطقه شده تا برای نخستین بار با سران اسرائیل و تشکیلات فلسطینی رو در رو گفت‌وگو کند.

مقام‌های اسرائیلی هشدار داده‌اند که در صورت شلیک دوباره راکت از سوی حماس به اسرائیل، این گروه با واکنش «بسیار شدید» مواجه خواهد شد.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.