آمریکا توافق ایران و عربستان را برای منطقه «مفید» دانست

آنتونی بلینکن در سفر به اتیوپی

وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری محتاطانه از میانجیگری چین برای توافق میان عربستان سعودی و ایران استقبال کرد و آن را برای منطقه مفید دانست.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه ۲۴ اسفند در یک کنفرانس مطبوعاتی در آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی، گفت: «از دیدگاه ما، هر اقدامی که بتواند به کاهش تنش‌ها، درگیری و جلوگیری از اقدامات خطرناک و بی‌ثبات‌کننده ایران کمک کند، خوب است».

بیشتر در این باره: عربستان سعودی: ممکن است خیلی زود در ایران سرمایه‌گذاری کنیم

او بدون اشاره به نام چین افزود: «فکر می‌کنم این ارزشمند است که کشورها، زمانی که می‌توانند اقدام کنند، مسئولیت پیشبرد امنیت و پیشبرد روابط صلح‌آمیز را بر عهده بگیرند».

چین که از واردکنندگان بزرگ نفت در جهان است، آخرین مرحله از میانجی‌گری‌ها بین ایران و عربستان سعودی، دو صادرکننده نفت، را برعهده گرفت.

بر اساس توافقی که جمعه گذشته در پکن اعلام شد، قرار است روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی تا دو ماه دیگر از سرگرفته شود.

میانجی‌گری چین در این توافق در حالی است که روابط ریاض و واشینگتن از زمان آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن، نسبتا تیره شده است.

همچنین روابط چین و آمریکا در سال‌های اخیر به ویژه بر سر جزیره تایوان همواره پرتنش بوده است.

با این حال، آمریکا پیشتر از چین خواسته بود که اگر می‌خواهد به یک قدرت بزرگ تبدیل شود، باید مسئولیت بیشتری در عرصه بین‌المللی برعهده بگیرد.