بلینکن: آتش‌­بس در­ اوکراین بدون توافق صلح و خروج کامل نیروهای روسیه ممکن نیست

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا روز جمعه ۱۲ خرداد گفت آتش­‌بس در اوکراین ممکن نیست مگر­ آن که بخشی از یک توافق «صلح عادلانه و پایدار» شامل خروج کامل نیروهای روسیه باشد.

آقای بلینکن افزود: «آتش بسی که به تثبیت خطوط مقدم جبهه منجر شود و به ولادیمیر پوتین امکان دهد که تسلط روسیه بر مناطق اشغالی را تثبیت کرده، استراحت و تجدید قوا کرده و دوباره حمله کند یک صلح پایدار و عادلانه نیست.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سخنرانی خود در فنلاند که اخیرا به ناتو پیوسته و با روسیه مرزهای طولانی دارد، خاطر­نشان کرد که روسیه باید بخشی از هزینه بازسازی اوکراین را بپردازد و به دلیل تهاجم نظامی به همسایه‌ٰ­اش باید پاسخگو شود.

آقای بلینکن تصریح کرد که اجازه دادن به مسکو که ۲۰ درصد از خاک اوکراین را در تصرف خود نگاه دارد پیام نادرستی به روسیه و «سایر متجاوزان احتمالی در سراسر جهان» خواهد بود.

او افزود که واشینگتن حاضر است از میانجی­گری سایر کشورها از جمله چین و برزيل برای برقراری صلح حمایت کند ولی هر طرح صلحی باید براساس استقلال، تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین تنظیم شود.

دولت چین که می‌گوید در این بحران بی‌­طرف است و می­‌خواهد نقش میانجی را ایفا کند. پکن تجاوز نظامی روسیه را محکوم نکرده و از نگاه قدرت­‌های غربی حامی سیاسی مسکو تلقی می‌شود.

چین روز جمعه گفت٬ هیچ‌یک از طرفین برای شروع مذاکرات صلح آماده نیستند و از کشورهای غربی خواست ارسال اسلحه به اوکراین را متوقف کنند.

همزمان، مقامات محلی در کی‌یف گفتند که در حملات روز جمعه بیش از ۳۰ موشک و پهپاد به سوی این شهر شلیک شده است.

این ششمین حمله روسیه به پایتخت اوکراین در شش روز گذشته است. در طول ماه مه ( ۱۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) نیز پایتخت اوکراین ۱۷ بار و چند بار در طول شب هدف حملات روسیه قرار گرفت.

ژنرال والری زالوژنی، رییس ستاد نیروهای مسلح اوکراین، گفت پدافند ضد­هوایی این کشور تمامی ۱۵ موشک کروز و ۲۱ پهپاد شلیک­‌شده را در آسمان رهگیری و منهدم کرده­‌است.

به گفته مقامات اوکراینی در این حملات دو نفر مجروح شده‌­اند و بر­اثر سقوط لاشه موشک­‌ها و پهپادها چندین ساختمان، منزل مسکونی و خودروهای شخصی آسیب دیده‌­اند.

تشدید و تداوم حملات روسیه علاوه بر دشوار کردن زندگی ساکنان کی‌یف سنجشی از توانمندی پدافند ضد هوایی اوکراین است که در ماه‌های اخیر با تسلیحات ارسالی از سوی کشورهای غربی تقویت شده­ است.

دفتر ریاست­ جمهوری اوکراین نیز در اطلاعی‌ه­ای اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته بر­اثر حملات روسیه حداقل چهار غیرنظامی کشته و ۴۲ نفر مجروح شده­‌اند.

از سوی دیگر مناطق مرزی روسیه باری دیگر هدف حملات اوکراین قرار گرفته‌اند. کارشناسان معتقدند که این حملات ممکن است بخشی از استراتژی اوکراین برای پراکنده کردن ارتش روسیه قبل از شروع ضد حمله باشد.

وزارت دفاع بریتانیا در بولتن روزانه خود در مورد تحولات جنگ اوکراین گفت: «فرماندهان روس اکنون با یک انتخاب دشوار روبرو هستند: نوار مرزی با اوکراین را تقویت کنند، یا استحکامات دفاعی خود در مناطق اشغالی را.»

فرماندار بلگورود، يکی از استان­‌های مرزی روسيه روز جمعه گفت بر­اثر گلوله‌­باران روستاهای اين منطقه توسط ارتش اوکراين دو زن سرنشين يک خوردو که مورد اصابت ترکش قرار گرفته کشته شده‌­اند.

فرماندار استان کورسک در جنوب غربی روسیه و جوار مرز با اوکراین در تلگرام نوشت پنجشنبه شب پدافند ضد­هوایی «چندین پهپاد اوکراینی» را سرنگون کرده ­است.

فرماندار استان بریاسنک نیز که هم‌مرز با اوکراین است گفت ارتش اوکراین صبح روز جمعه دو روستا را گلوله­‌باران کرد ولی این حمله تلفاتی نداشت.

به گفته مقامات محلی در ناحیه اسمولنسک واقع در جوار مرز با بلاروس نیز بامداد روز جمعه دو پهپاد به سوی تاسیسات انرژی در این منطقه شلیک شده‌­است.