وزیر دفاع بریتانیا خواستار افزایش بودجه نظامی شد؛ «روسیه، چین و ایران تهدید هستند»

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا

وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید این کشور باید سرمایه‌گذاری در امور دفاعی خود را افزایش دهد تا نه تنها بتواند با تهدید روسیه، بلکه همچنین با تهدیدهای چین و سایر کشورها مقابله کند.

بن والاس روز سه‌شنبه هفتم تیر در کنفرانسی که از سوی موسسه خدمات اتحاد سلطنتی برگزار شد، اظهار داشت: «من همیشه گفته‌ام همان‌طور که تهدید تغییر می‌کند، بودجه نیز باید تغییر کند».

او افزود: «روسیه تنها مشکل نیست: یک چینِ مدعی، آماده به چالش کشیدن یک نظام مبتنی بر قواعد و دمکراسی است، تروریسم در حال گسترش در سراسر آفریقاست، بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران هنوز حل‌وفصل نشده، تهدید در حال رشد است... و ضروری است که رشد بودجه ادامه پیدا کند».

وزیر دفاع بریتانیا از بوریس جانسون، نخست‌وزیر، خواست تا بودجه دفاعی این کشور را تا سال ۲۰۲۸ به ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی برساند.

بر اساس تخمین‌های پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هزینه‌های نظامی بریتانیا در سال ۲۰۲۲ در حدود ۲.۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی است.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در پنجم اسفند، مسکو هدف شدیدترین تحریم‌های غرب قرار گرفته است و کشورهای مختلف اروپایی از برنامه خود برای افزایش بودجه دفاعی‌شان به‌منظور مقابله با تهدید کرملین سخن به میان آورده‌اند.

به عنوان مثال، آلمان اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۲ بیش از صد میلیارد یورو صرف نوسازی ارتش خود خواهد کرد. این رقم علاوه بر بودجه نظامی ۵۰ میلیارد یورویی این کشور است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ک.ر