موافقت قانون‌گذاران کانادایی با اطلاق «نسل‌کشی» به اقدام‌های تهاجمی روسیه در اوکراین

سخنرانی تصویری ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در پارلمان کانادا در ۱۵ مارس ۲۰۲۲

قانون‌گذاران مجلس عوام کانادا روز چهارشنبه به اتفاق آرا تصویب کردند که تهاجم روسیه به اوکراین را «نسل‌کشی» بنامند.

به گفته نمایندگان پارلمان این کشور، شواهد فراوانی در دست است که نشان می‌دهد ارتش روسیه در اوکراین مرتکب «جنایت‌های جنگی نظام‌مند و گسترده علیه بشریت» شده است.

بر اساس طرح ارائه شده در مجلس عوام کانادا، جنایت‌های جنگی روسیه شامل قساوت‌های دسته‌جمعی، نمونه‌های نظام‌مند از کشتار عمدی غیرنظامیان اوکراینی، هتک حرمت اجساد، انتقال اجباری کودکان اوکراینی، شکنجه، آسیب جسمی، آسیب روانی و تجاوز جنسی است.

چند هفته پیش از این، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، در حمایت از اظهارات جنجالی رئیس جمهوری آمریکا، اطلاق واژه «نسل‌کشی» به اقدام‌های روسیه در اوکراین را «کاملا به حق» دانسته بود.

جو بایدن پس از گذشت یک‌ ماه و نیم از آغاز تهاجم مسکو به اوکراین به‌طور تلویحی ولادیمیر پوتین،‌ همتای روس خود، را به «جنایت جنگی» متهم کرد. رئیس جمهوری آمریکا بعدا تصریح کرد که البته اطلاق «نسل‌کشی» به اقدام‌های مسکو در اوکراین منوط به ارزیابی و اظهار نظر حقوقدان‌های بین‌الملل است.

مقام‌های روسی و دستگاه تبلیغاتی کرملین از این تهاجم به عنوان «عملیات ویژه نظامی» نام می‌برند و مدعی‌اند که جنگ در اوکراین با هدف «نازی‌زدایی» و «غیرنظامی کردن» کشور همسایه به راه افتاده است.

بیشتر در این باره: ترودو: بازرسان کانادا جنایات جنگی در اوکراین را مستند می‌کنند