نخست وزیر کانادا: کشورهای غربی جبهه متحدی در برابر چین تشکیل دهند

جاستین ترودو٬ نخست وزیر کانادا

جاستین ترودو٬ نخست وزیر کانادا در مصاحبه‌ای که روز شنبه منتشر گفته است، کشورهای غربی می‌بایست یک جبهه متحد در برابر چین داشته باشند، تا مانع سوء استفاده پکن از منافع تجاری برای رو در رو قرار دادن آنها علیه یکدیگر شوند.

جاستین ترودو تصریح کرد، کشورهای غربی در حالی که برای دستیابی به فرصت‌های اقتصادی در چین رقابت می‌کنند، توسط این کشور «به بازی» گرفته می‌شوند و در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند.

نخست وزیر کانادا در مصاحبه با «تلویزیون گلوبال» اضافه کرد، ما در حال رقابت بوده‌ایم و چین هوشمندانه، هر از گاهی، در بازار آزاد، به شیوه‌ای رقابتی، به بازی دادن ما علیه یکدیگر می پردازد.

او تاکید کرد، ما باید کار بهتری در همکاری با یکدیگر انجام دهیم و محکم بایستیم تا چین نتواند با بازی خود ما را به اختلاف بیندازد تا در مقابل یکدیگر قرار بگیریم.

به دنبال بازداشت منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت، در دی ماه سال ۱۳۹۷ در فرودگاه ونکوور کانادا و به درخواست آمریکا و به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، روابط بین آتاوا و پکن دچار تنش شد.

پس از دستگیری منگ وانژو در ونکوور، چین نیز دو شهروند کانادایی را در زمستان سال ۹۷ به اتهام لطمه زدن به «امنیت ملی» در چین بازداشت کرد.

به دنبال توافق دادستان‌های آمریکایی با منگ وانژو بر سر پرونده‌اش در خصوص «کلاهبرداری بانکی»، مدیر مالی شرکت چینی «هوآوی» از حصر خانگی در کانادا آزاد شد و به چین بازگشت.

دو شهروند کانادایی نیز پس از چند روز آزاد شده و چین را ترک کردند.