ابهام درباره لغو سفر تیم ملی کاراته ایران به مسابقات قهرمانی جهان

عکس آرشیوی است.

در حالی که فدارسیون کاراته ایران، ابتلای اعضای تیم ملی به کرونا را دلیل لغو حضور این تیم در مسابقات قهرمانی جهان اعلام کرده است، برخی منابع دلیل این اقدام را حضور ورزشکاران و داوران اسرائیلی در این رقابت‌ها عنوان کرده‌اند.

وحید مومنی، دبیر فدراسیون کاراته شامگاه شنبه، ۲۲ آبان گفته است که تصمیم لغو حضور تیم کاراته ایران در پی مثبت شدن تست کرونای ۴ نفر از اعضای تیم و مشکوک بودن ۲ نفر دیگر به ابتلا به کرونا گرفته شده است.

در واکنش به این خبر برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، دلیل لغو سفر تیم ملی کاراته ایران را حضور ورزشکاران و داوران اسرائیلی عنوان کرده‌اند. از جمله سردار پاشایی، کشتی‌گیر سابق، در توییتی نوشته است که پیشتر قرار بود تیم ایران به‌صورت ناقص و تنها در اوزانی که اسرائیل حضور ندارد شرکت کنند، اما این سفر به دلیل حضور ۵ ورزشکار و ۲ داور اسرائیلی به طور کامل لغو شده است.

در همین حال همایون سامه یح، نماینده ایرانیان کلیمی در مجلس ایران، روز یک‌شنبه، ۲۳ آبان بدون اشاره به لغو سفر تیم کاراته ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با اسرائیلی حمایت کرده است.

ایران و اسرائیل از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ با هم رابطه خصمانه‌ای دارند و مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از نابودی این کشور سخن می‌گویند. اسرائیل نیز ایران را تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه و جهان می‌داند.

جمهوری اسلامی از سال ۱۹۸۳ از مواجهه ورزشکاران ایرانی با همتایان اسرائیلی خود جلوگیری می‌کند.

با وجود انتقادهای گسترده از این رویکرد جمهوری اسلامی از سوی مجامع بین‌المللی ورزشی و درخواست برخی مربیان و ورزشکاران داخلی برای تجدید نظر در آن، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، شهریور امسال بار دیگر بر ممنوعیت مسابقه با ورزشکاران اسرائيلی تاکید کرد و رقابت ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی را نشانه «به رسمیت شناختن» این کشور دانست.