وزیر خارجه فرانسه: دو فرانسوی آزاد شده از ایران در بیمارستان بستری شدند

کاترین کولونا می‌گوید که هم اکنون ۳۵ نفر از ۱۲ کشور اتحادیه اروپا در ایران زندانی هستند.

وزیر خارجه فرانسه از ضعف جسمی بنجامین بری‌یر و برنارد فیلان دو شهروند فرانسوی که به تازگی از زندان‌های جمهوری اسلامی آزاد شده‌اند خبر داد و اعلام کرد که این دو اکنون در بیمارستان بستری هستند.

کاترین کولونا روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت در پارلمان فرانسه گفت: «ما دائما از مقامات ایرانی برای آزادی برنارد فیلان و بنجامین بری‌یر به دلایل بشردوستانه درخواست کرده بودیم، هر دو آن‌ها بیمار و ضعیف شده بودند تا جایی که هنوز هم هر دو در بیمارستان بستری هستند».

برنارد فیلان ۶۴ ساله که تابعیت ایرلندی نیز دارد و بنجامین بریِ‌یر جهانگرد ۳۸ ساله که هر دو در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت بودند، روز ۲۲ اردیبهشت آزاد شدند.

پیشتر خانوادۀ آقای بری‌یر اعلام کرده بودند که او از لحاظ جسمی و روحی «بسیار ضعیف شده است».

آزادی آن‌ها به‌دنبال آزادی فریبا عادلخواه محقق فرانسوی-ایرانی در زمستان گذشته صورت گرفته است، هر چند خانم عادلخواه هنوز نتوانسته که خاک ایران را ترک کند.

وزیر خارجه فرانسه گفت: «ما هنوز باید آزادی چهار هموطن دیگر را بدست آوریم. ما دست از تلاش برنخواهیم داشت و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آن‌ها خواهیم بود».

اشاره خانم کولونا به سسیل کوهلر و ژاک پاریس، یک زوج فرانسوی است که پارسال در تهران بازداشت شدند.

لویی آرنو دیگر فرانسوی زندانی در ایران است که در بحبوحه‌ اعتراضات ایران در روز ششم مهر ۱۴۰۱ در تهران بازداشت شد و در زندان اوین به سر می‌برد.

وزیر خارجه فرانسه گفت که اکنون ۳۵ نفر از ۱۲ کشور اتحادیه اروپا در ایران زندانی هستند.

او همچنین بار دیگر «سیاست غیرقابل قبول» زندانی کردن شهروندان خارجی در ایران را محکوم کرد.

جمهوری اسلامی متهم است که با بازداشت خودسرانه و «گروگانگیری» شهروندان خارجی یا دوتابعیتی در پی فشار بر کشورهای خارجی در جهت خواسته‌های خود است.

وزیر خارجه فرانسه پیشتر نیز این بازداشت‌های خودسرانه را محکوم کرده و آن را «گروگان‌های دولتی» جمهوری اسلامی خوانده بود.