ادامه جنجال پارک قیطریه؛ مهدی چمران: باید ۴۰۰ مسجد در تهران ساخته شود

تصویری از حصارکشی در پارک قیطریه تهران برای ساخت مسجد منتشر شده است

رئیس شورای شهر تهران در ادامه جنجال‌ها درباره ساخت یک مسجد در پارک قیطریه با دستور شهرداری ادعا کرد که «تهران مسجد کم دارد و باید ۴۰۰ مسجد در پایتخت ساخته شود.»

مهدی چمران، روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه در جلسه علنی شورای شهر تهران همچنین مدعی ایجاد «دو قطبی در جامعه و حاکمیت» توسط کسانی شد که آنها را «دشمن» خواند.

او گفت: «این افراد می‌خواهند دو قطبی را بین عده‌ای قشر خاکستری و مخالف مسجد و تعدادی تحت عنوان دوستداران محیط زیست ایجاد کنند.»

او تاکید کرد که نباید تحت تاثیر این جو روانی قرار گرفت.

بیشتر در این باره: تجمع در پارک قیطریه تهران در اعتراض به طرح ساخت مسجد

علیرضا نادعلی، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران نیز در توضیح احداث مسجد پارک قیطریه و هزینه‌های آن گفت که شهرداری تنها زمین را در اختیار قرار می‌دهد و همه هزینه‌های ساخت مسجد که قرار است در «شمالی‌ترین نقطه پارک» ساخته شود از سوی خیرین تامین می‌شود.

با این وجود مهدی چمران گفت که شهرداری با توجه به مصوبه سال ۱۳۸۳، در خصوص ساخت مساجد، هم زمین را تامین می‌کند و هم کمک مالی انجام می‌دهد.

علیرضا نادعلی هم ادعا کرد محلی که برای ساخت مسجد در پارک قیطریه در نظر گرفته شده تقریبا کاربری ندارد و نقطه کور به شمار می‌آید. او گفت: «شمار اندکی هم درخت جوان و حدود چهار درخت کهنسال وجود دارد اما پیمانکار طرح خود را مقداری تغییر داده تا هیچ درختی قطع نشود.»

گفته‌های آقای نادعلی در حالی است که پس از انتشار عکسی در رسانه‌ها از محوطه حصاربندی‌شده در پارک قیطریه که قرار است در آن مسجد ساخته شود و بالا گرفتن نگرانی‌ها نسبت به قطع درختان، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، ادعا کرد که قرار است تنها «۱۰ تا ۱۵ نهال» در این پارک «جابه‌جا شود».

ناصر امانی، عضو شورای شهر، اما با رد این ادعا گفت که در محوطه حصارکشی‌شده در پارک قیطریه ۱۵ تا ۱۸ درخت کهنسالِ ارزشمند با قطر چند ده سانتی‌متر هست که امکان «جابه‌جایی‌شان» نیست.

آقای امانی همچنین با اشاره به وجود دو مسجد در شعاع ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری بوستان قیطریه، ساخت یک مسجد دیگر در این منطقه را غیر ضروری دانست.

همزمان محسن سعادتی، معاون میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرد که قیطریه «محوطه باستانی مهم» است و آثار زیادی آنجا وجود دارد که باید کاوش شود.

به گفته او، سیف‌الله کامبخش‌فرد،‌ باستان‌شناس مشهور ایرانی، در این منطقه «۳۵۰ گور» کشف کرده بود.

درپی اصرار شهرداری تهران بر ساخت مسجد در پارک قیطریه، جمعی از اهالی محل در اعتراض به این اقدام، روز سیزدهم فروردین در این پارک تجمع کردند که با برخورد نیروهای پلیس مواجه شدند.