یک توله یوزپلنگ ایرانی بر اثر تصادف با خودرو در جاده مشهد کشته شد

تابلو در سمنان

یک قلاده توله یوزپلنگ ایرانی (آسیایی) روز جمعه، ۱۴ مرداد، در پی تصادف با خودرو در جاده تهران- مشهد کشته شد.

خبرگزاری فارس در گزارشی، محل دقیق این حاثه را محور میامی- عباس‌آباد اعلام کرد و گفت که این حادثه در فاصله ۱۵ کیلومتری فِنسی [حصاری] رخ داده که برای کنترل تصادف جاده‌ای یوزپلنگ‌ها در محل کشیده شده است.

بنا بر اعلام کارشناسان محلی، به دلیل از بین رفتن کمر و دم حیوان، شناسایی جنسیت او هنوز ممکن نیست.

این هشتمین یوزپلنگی است که در یک دهه اخیر بر اثر تصادف با خودروهای عبوری از جاده‌ها از بین رفته است.

معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست دی پارسال اعلام کرده بود تنها ۱۲ قلاده یوزپلنگ ایرانی در کشور باقی مانده که از میان آن‌ها تنها سه قلاده، ماده هستند، اما مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست سمنان تعداد شناسنامه‌های تهیه‌شده برای یوزپلنگ آسیایی را ۱۸ قلاده عنوان کرده بود.

یوزپلنگ ایرانی (آسیایی) یکی از گونه‌های در معرض خطر انقراض در جهان است که سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۱ یک برنامه حفاظتی برای نجات این گونه از انقراض تدوین کرد.

معاون دفتر توسعه ملل متحد در سال ۱۳۹۵ از کمک ۴۷ هزار دلاری سازمان ملل برای حفظ و صیانت از یوز ایرانی خبر داده بود.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران در سال‌های گذشته، گزارشی درباره همکاری‌های این سازمان با دفتر توسعه ملل متحد و نحوه هزینه این بودجه برای حفاظت یوزپلنگ ایرانی ارائه نداده است.

جاده تهران-مشهد از جمله محورهایی است که بیشترین تصادف یوزپلنگ‌های ایرانی در سال‌های اخیر در بخشی‌هایی از آن رخ داده است.

نبود دوربین کنترل سرعت، کمبود روشنایی و نبود زیرگذر یا روگذر استاندارد از مهم‌ترین دلایل کشته شدن یوزها در این محور است.

پروژه حصارکشی و ایمن‌سازی کریدور عبور یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی میاندشت- عباس‌آباد که در سال‌های گذشته آغاز شده بود به گفته‌ مسئولان از مدت‌ها پیش متوقف شده است.

کشته شدن یک قلاه توله یوزپلنگ آسیایی در حالی رخ داده است که یوز ماده «ایران» ۱۱ اردیبهشت سه توله را در مرکز تکثیر یوز ایرانی در پارک توران سمنان به روش سزارین به دنیا آورد اما در فاصله چند روز، دو توله تلف شدند.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش روز ۱۰ مرداد درباره آخرین وضعیت سومین توله‌یوز به نام «پیروز» گفته بود که وزن آن «ایده‌آل و خوب» نیست و «هیچ تضمینی از پایدار شدن وضعش وجود ندارد».