سازمان منع تسلیحات شیمیایی: حکومت اسد عامل حمله شیمیایی دوما در سال ۲۰۱۸ است

تصویری از شهرک دوما (عکس از آرشیو)

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی روز جمعه هفتم بهمن پس از دو سال تحقیق اعلام کرد، «مستندات منطقی» نشان می‌دهد که دست‌کم در یک مورد حکومت بشار اسد مسئول حمله شیمیایی به دوما در سال ۲۰۱۸ میلادی است.

این حمله زمانی روی داد که نیروهای ارتش سوریه در هفتم آوریل ۲۰۱۸ (۱۸ فروردین ۱۳۹۷) شهرک دوما که آن زمان در اختیار شورشیان بود را محاصره کرده بودند.

به گزارش رویترز، سازمان منع تسلیحات شیمیایی می‌گوید دست‌کم یک هلی‌کوپتر حکومت سوریه در جریان جنگ در این منطقه مخازن حاوی گازهای سمی را در دوما روی ساختمان‌های مسکونی پرتاب کرد. این حمله ۴۳ کشته برجای گذاشت.

بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دنبال این حمله برای نمونه‌برداری و مصاحبه با شاهدان از دو منطقه در دوما بازدید کردند و سپس نمونه‌ها را در آزمایشگاه‌های این سازمان مورد بررسی قرار دادند.

شهر دوما آخرین سنگر مخالفان دولت بشار اسد در منطقه‌ای وسیع در حومه دمشق به نام غوطه شرقی بود که مخالفان دولت در این نواحی طی هفت سال مبارزه خود کنترل آن را در دست داشتند.

چند روز پس از حمله یادشده، هزاران نفر از جنگجویان ساکن دوما همراه با خانواده‌های خود با اتوبوس به شمال سوریه منتقل شدند.