آنتونی بلینکن: چین واکنش جهان به جنگ اوکراین را به دقت زیر نظر دارد

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید آنچه در اوکراین روی می‌دهد بسیار فراتر از مرزهای این کشور است و به عنوان نمونه روی آسیا تاثیرات مهمی دارد

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه دوم فروردین در جلسه یکی از کمیته‌های فرعی مجلس سنا گفت چین واکنش آمریکا و جهان به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که آسیا را نیز تحت تاثیر قرار داده است به دقت زیر نظر دارد.

آنتونی بلینکن یک روز پس از پایان سفر رئیس‌جمهور چین به مسکو گفت اگر به روسیه اجازه داده شود که با مصونیت به کشور همسایه خود حمله کند جعبه پاندورا باز خواهد شد و دولت‌ها و رهبرانی که به‌طور بالقوه متعرض هستند، جهان را به سوی جنگ و بحران‌های دائمی سوق خواهند داد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «آنچه در اوکراین روی می‌دهد بسیار فراتر از مرزهای این کشور است و به عنوان نمونه روی آسیا تاثیرات مهمی دارد».

او یادآوری کرد که دولت‌های ژاپن و کره جنوبی از حامیان مهم دولت اوکراین در این جنگ هستند.

تهاجم نظامی به اوکراین تاثیر این جنگ بر سیاست‌های نظامی پکن در قبال تایوان را به یک موضوع مهم بدل کرده است.

آنتونی بلینکن در بخش دیگری از گزارش خود به کمیته نظارت بر بودجه در مجلس سنا افزود: «به اعتقاد من چین با دقت جنگ در اوکراین را زیر نظر دارد تا ببیند آیا جامعه جهانی برای مقابله با تجاوز نظامی به یک کشور مستقل به توافق خواهد رسید و یا دچار اختلاف خواهد شد».

رهبران روسیه و چین در دیدار اخیر خود در مسکو یکدیگر را «دوستان عزیز» خطاب کردند و یکی از محورهای مذاکرات آن‌ها طرح پیشنهادی پکن برای کاهش تخاصم و آتش‌بس در اوکراین بود.

آقای بلینکن خاطر نشان کرد که حمایت سیاسی و مادی چین از روسیه علیه منافع آمریکاست ولی افزود واشینگتن تاکنون شواهدی حاکی از ارسال تسلیحات از سوی چین برای کمک به روسیه در جنگ اوکراین نیافته است.