سی ان ان: ایران تا زمان احیای برجام اجازه دسترسی به تصاویر مراکز هسته‌ای را نمی‌دهد

بازرسان آژانس در تاسیسات هسته‌ای نطنز (عکس از آرشیو)

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز جمعه به نقل از یک مقام بلندپایه ایران گزارش داد که جمهوری اسلامی در صدد است تا زمانی که توافقی بر سر احیای برجام حاصل نشود، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تصاویر دوربین‌های نظارتی مراکز هسته‌ای را ندهد.

سی ان ان می‌گوید ایران با این اقدام مذاکره کنندگان حاضر در گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام را در وین، پایتخت اتریش تحت فشار قرار می‌دهد.

این مقام ایرانی که هویتش فاش نشده تصریح کرده است، اگر مذاکرات با موفقیت همراه باشد، ایران مطمئناً تصاویر دوربین‌های نظارتی را به آژانس انرژی هسته‌ای نشان می‌دهد.

او اضافه کرده است، به اشتراک گذاشتن تصاویر ضبط شده به نحوه ادامه مذاکرات بستگی دارد. سوال کلیدی توافق است. اگر آنها بر سر چیزی توافق کنند، این زمینه همکاری و درک بهتر از جمله در زمینه شفافیت را باز خواهد کرد.

تاکنون شش دور مذاکرات برای احیای برجام در وین برگزار شده است اما اختلافات ایران و آمریکا برای بازگشت به تعهدات خود در چارچوب این توافق همچنان پابرجاست.

جمهوری اسلامی از اسفندماه سال گذشته دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد، ولی پس از آن تهران و آژانس اوایل اسفند پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای به مدت سه ماه فعالیت کند.

ایران در خردادماه این تفاهم را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرده بود و این مهلت روز پنج‌شنبه، ۳ تیر به پایان رسید.

مقام‌های آمریکایی و غربی از ایران خواسته‌اند به تعهدات خود در برجام در قبال آژانس بین المللی اتمی پایبند باشد و اجازه دهد آژانس به فعالیت‌های خود در ایران ادامه دهد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته گفته بود٬ جمهوری اسلامی الزامی برای تمدید تفاهم با آژانس ندارد.