وعده وزیر راه ایران: احداث «۳۰ تا ۴۰ شهر جدید» در ۱۴ استان

در ادامه وعده‌های دولت ابراهیم رئیسی برای ساخت میلیونی واحدهای مسکونی، وزیر راه و شهرسازی روز جمعه ادعا کرد که احداث «۳۰ تا ۴۰ شهر جدید» در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رستم قاسمی روز جمعه، دوم اردیبهشت، در جلسه با سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام گفت که در شهرهای جدید که قرار است در ۱۴ استان کشور احداث شود، «علاوه بر ساخت مسکن باید خلق درآمد شده و درآمدهای حاصل در راستای پیشبرد نهضت ملی مسکن صرف شود».

ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور، روز چهارم شهریور در نخستین جلسه دولت سیزدهم با اشاره به وعده انتخاباتی خود مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت که این وعده «باید در میدان عمل تحقق پیدا کند» و از وزیر مسکن و شهرسازی خواست تا این موضوع را «با حساسیت و جدیت» دنبال کند.

با وجود ادعای مقامات دولت سیزدهم مبنی بر توانایی ساخت این حجم واحد مسکونی، سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نهم شهریور گفته بود که «دولت ابراهیم رئیسی توانایی ساخت یک میلیون مسکن در سال را ندارد و برای این تعداد واحد مسکونی به حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که پنج برابر بودجه عمرانی کشور است».

به گفته آقای محمد، تزریق چنین عددی «تورم وحشتناک ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از نرخ تورم بالای کنونی را در پی دارد، به‌ علاوه این‌ که چنین پولی اصلا در دسترس نیست».

در همین حال برخی از کارشناسان نیز این وعده‌ها را با توجه به شرایط اقتصادی کشور گمراه‌کننده، غیرکارشناسی و مشابه طرح «مسکن مهر» دولت محمود احمدی‌نژاد عنوان کردند.

از جمله ایرج رهبر، نایب‌ رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، با انتقاد از روش خانه‌سازی به شیوه مسکن مهر گفته بود که «وزیر راه و شهرسازی اطلاعات کافی از امکانات و توانایی‌های داخلی در بخش صنعت ساختمان ندارد».

دولت محمود احمدی‌نژاد در طرح «مسکن مهر» قصد داشت تا چهار میلیون مسکن احداث کند و گفته بود که با اجرای این طرح، «مشکل مسکن در ایران به طور کلی برطرف می‌شود».

این وعده نه تنها تحقق نیافت، بلکه بسیاری از واحدهای مسکونی ساخته‌شده در حاشیه شهرها از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی همچون آب، برق، تلفن و زیرساخت‌های لازم نظیر درمانگاه و مدرسه محروم و غیر قابل سکونت بودند.