امیرعبداللهیان: مذاکرات برجام از طریق تبادل پیام مکتوب بین ایران و آمریکا ادامه دارد

وزیر خارجه ایران می‌گوید مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران با غرب در وین، «متوقف نشده» و «به طرق دیگری» در حال انجام است.

حسین امیرعبداللهیان یکی از این طرق را «تبادل پیام‌های مکتوب بین ایران و آمریکا از طریق نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین» عنوان کرده است.

وی هدف این مذاکرات را نیز «لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا» عنوان کرده و گفته تهران به مقام‌های آمریکایی گفته است که «لغو تحریم‌ها در تمامی بخش‌ها و ارائه ضمانت‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین نکات در دستور کار مذاکراتی ما است.»

وزیر خارجه ایران بر ادامه مذاکره تاکید کرده و گفته است که «به محض این که به نقطه توافق برسیم، نماینده ما در مذاکرات در وین آخرین مراحل توافق را انجام خواهد داد.»

اظهارات امیرعبداللهیان در حالی مطرح شده که از ۲۰ اسفندماه گذشته، جلسه‌ای برای احیای برجام در وین برگزار نشده و هیچ‌یک از طرفین نیز تاریخ جدیدی در این زمینه اعلام نکرده‌اند.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که اروپایی‌ها در تازه‌ترین تلاش خود برای عبور از بن‌بست مذاکرات وین و نجات توافق هسته‌ای با ایران، پیشنهاد سفر دوباره انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، به تهران را با مقام‌های ایرانی در میان گذاشته‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که جمهوری اسلامی سه شرط از جمله خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، تعهد واشینگتن به عدم خروج دوباره از برجام و رفع همه تحریم‌های ایالات متحده را به‌عنوان شروط نهایی شدن توافق اعلام کرده است.

گفته می‌شود که مقام‌های ایرانی خروج سپاه از فهرست تروریستی را به عنوان درخواست دقایق آخر در جریان مذاکرات مطرح کرده‌اند. از میان این شروط تاکنون دو شرط نخست از سوی دولت جو بایدن رد شده است.