محرز: مدرکی از ورود کرونای انگلیسی به ایران در دست نیست

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران که چند روز پیش از احتمال ورود ویروس جهش‌یافته کرونا به ایران خبر داده بود، گفت که «هیچ مدرکی در این باره به دست نیامده است».

مینو محرز خبر «نبود مدرک و شواهد علمی و بالینی دال بر ورود ویروس جدید به ایران» را روز جمعه،‌ پنجم دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد.

این در حالی است که او دو روز پیشتر با اشاره به قدرت سرایت بسیار بالای نوع جهش‌یافته این ویروس گفته بود: «این احتمال وجود دارد که پیک اخیری که در کشور وجود داشته و شاهد سرایت گسترده کرونا بودیم همین ویروس جهش‌یافته بوده و از قبل وارد کشور شده بود.»

خانم محرز ۲۳ شهریور امسال هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از جهش ویروس کرونا از خردادماه خبر داده و گفته بود که سرعت سرایت این ویروس به شدت زیاد شده است.

در روزهای گذشته مقامات وزارت بهداشت ورود گونه جدید ویروس کرونا را تکذیب کرده‌اند.

در حال حاضر پروازها به و از بریتانیا به ایران ممنوع شده است.

پنهان‌کاری مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره کرونا مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان است. از انکار وجود ویروس کرونا در کشور تا ماه‌ها پس از ورود آن در زمستان سال گذشته تا آمار مهندسی‌شده، از جمله مواردی است که منتقدان در این باره مطرح می‌کنند.

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کسانی که به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا می‌شوند به طور متوسط آن را به ۱.۵ نفر انتقال می‌دهند، حال آن که این میزان در مورد ویروس قبلی کرونا ۱.۱ نفر بود.

این نهاد وابسته به سازمان ملل اما می‌گوید هیچ نشانه‌ای به دست نیامده که نوع جدید ویروس کرونا از نوع قبلی شدیدتر یا کشنده‌تر باشد.