ادامه کاهش در آمار رسمی قربانیان کرونا؛ زالی: هنوز در مسیر کاهش بیماری نیستیم

در حالی که وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه هم از روند کاهشی بیماری کووید ۱۹ در کشور خبر داد، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران می‌گوید که کاهش آمار به معنای افول قطعی این بیماری نیست.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران در روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه، طی یک شبانه‌روز گذشته، ۱۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند و آمار کل قربانیان کرونا در ایران به ۵۴ هزار و ۳۰۸ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین از شناسایی شش هزار و ۱۷۸ بیمار جدید خبر داد. به این ترتیب مجموع کل مبتلایان کرونا در ایران به یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۸۲ نفر رسید.

سیما سادات لاری همچنین خبر داد که پنج هزار و ۳۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا «در وضعیت شدید» و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

آمارهای وزارت بهداشت ایران همواره از سوی برخی منابع از جمله مسئولان سازمان نظام پزشکی ایران مورد تردید قرار گرفته و مسئولان این سازمان، آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت می‌دانند.

بنا بر اعلام مقام‌های وزارت بهداشت ایران از چند روز پیش هیچ شهری از نظر شیوع کرونا در ایران در وضعیت قرمز قرار ندارد و در حال حاضر ۲۰۵ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

دولت ایران به طور معمول از ارائه آمارهای تفکیکی مربوط به شیوع کرونا، تعداد قربانیان یا مبتلایان در استان‌ها و شهرهای مختلف خودداری می‌کند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران با اشاره به کاهش نسبی آمار مرگ و میر، هم‌چنان وضعیت استان پایتخت را «شکننده» و «ناپایدار» عنوان کرد.

علیرضا زالی از تداوم محدودیت‌های کرونایی در هفته آینده در استان تهران خبر داد و گفت: «کاهش آمار به معنای افول قطعی این بیماری نیست و از نظر زمانی هنوز با قاطعیت نمی‌توانیم بگوییم که در مسیر کاهش بیماری در حال حرکت هستیم.»