هشدار درباره شیوع ویروس جهش‌یافته از طریق جوانان در ایران

معاون وزیر بهداشت ایران همزمان با تائید شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور درباره کاهش سن ابتلا به این بیماری و شیوع ویروس جدید از طریق جوانان هشدار داد.

ایرج حریرچی شامگاه ۳۰ بهمن‌ماه در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این ‌که ویروس جدید کرونا در استان‌های تهران، البرز، خوزستان و قزوین بیشتر دیده شده گفت: «باید فرض کنیم ویروس جدید کرونا در همه جای کشور وجود دارد.»

آقای حریرچی در حالی که نوجوانان و جوانان را عامل پخش ویروس جهش‌یافته در کشور معرفی کرد، گفت که موارد ابتلا به کرونا در سن ۵ تا ۱۷ سال افزایش یافته، طوری که این آمار در استان تهران از ۴ به ۱۱ درصد رسیده است.

او همچنین گفت که موارد بستری افراد زیر ۱۲ سال هم افزایش یافته،‌ اما درباره این اظهارات خود به آمار دقیقی اشاره نکرد.

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت ایران هم روز جمعه، اول اسفندماه از جان باختن ۷۷ بیمار دیگر بر اثر کرونا و شناسایی هشت‌ هزار و ۱۷ بیمار جدید در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

به این ترتیب آمار رسمی مجموع بیماران کووید ۱۹ در ایران به یک میلیون و ۵۵۸ هزار و ۱۵۹ نفر و شمار جان‌باختگان به ۵۹ هزار و ۳۴۱ نفر رسید.

همچنین، به گفته سیما سادات لاری، سه‌ هزار و ۶۶۹ نفر از بیماران کرونا در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

درستی آمار کرونا در ایران همواره مورد تردید جدی است و منابع گوناگون، از چهره‌های سیاسی داخلی گرفته تا ناظران و کارشناسان مستقل، شمار واقعی مبتلایان و درگذشتگان کووید ۱۹ در ایران را چند برابر آمار رسمی می‌دانند.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران در حال حاضر ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۶۸ شهرستان در وضعیت آبی هستند.

شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه که وضعیت همگی آن‌ها قرمز گزارش شده، در استان خوزستان واقع شده‌اند.