کرونا در ایران؛ افزایش بیماران بستری‌شده و روند صعودی بیماران سرپایی

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز جمعه، دهم بهمن‌ماه، از فوت ۷۱ بیمار مبتلا به کرونا و شناسایی بیش از ۶۵۰۰ بیمار جدید در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

به گفته سیما سادات لاری،‌ نزدیک به چهار هزار بیمار در وضعیت شدید این بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

بر اساس این گزارش، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۰۴ هزار و ۴۱۴ نفر و شمار کل جان‌باختگان به ۵۷ هزار و ۸۰۷ نفر رسیده است.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت درباره کرونا همواره محل تردید بوده و مقام‌های سازمان نظام پزشکی آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار رسمی اعلام شده برآورد کرده‌اند.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم روز جمعه به خبرگزاری ایلنا گفت که روند افزایش بیماری کووید ۱۹ و انتشار آن در ایران بسیار نگران‌کننده است.

خانم محرز همچنین از افزایش آمار بیماران بستری‌شده و روند صعودی بیماران سرپایی خبر داد و علت اصلی آن را دورهمی‌ها، تجمعات و مسافرت‌ها عنوان کرد.

به دنبال بحرانی شدن وضعیت کرونا در ایران دولت ایران تصمیم گرفت از اول آذر محدودیت‌های بیشتری ازجمله ممنوعیت تردد شهر به شهر، محدودیت تردد شبانه، تعطیلی مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی و حضور حداکثر یک‌سوم کارکنان در ادارات را حداقل برای دو هفته اعمال کند.

از اواخر آذرماه همزمان با اعلام روند نزولی کرونا در کشور از میزان این محدودیت‌ها کاسته شد.

بسیاری از مقامات وزارت بهداشت و کارشناسان در هفته‌های گذشته درباره موج جدید کرونا در بهمن و اسفند به دلیل آن چه «ساده‌انگاری» و «عادی‌انگاری» عنوان می‌کنند، هشدار داده‌اند و برخی از جمله دلایل آن را اعلام خبر کاهش آمار کرونا عنوان می‌کنند.

معاون کل وزیر بهداشت ایران پیشتر از احتمال تصویب برخی محدودیت‌ها و تغییرات در روزهای آینده برای ایجاد محدودیت‌های بیشتر در شهرهای زرد سیاحتی و زیارتی و برخی از استان‌های شمالی و جنوبی در تعطیلات پیش رو خبر داد.