کاهش تعداد رسمی مبتلایان به هفت هزار نفر؛ هشدار درباره شیوع کرونای جهش‌یافته در هرمزگان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بار دیگر درباره شیوع دو نوع جهش‌یافته کرونا از آفریقا و هند در این استان هشدار داد.

فاطمه نوروزیان روز شنبه، ۲۵ اردیبهشت، همچنین به خبرگزاری ایسنا گفت که در هفته گذشته با وجود کاهش آمار مرگ و بستری‌، اما مراجعه سرپایی و موارد مثبت افزایش داشته که بر اساس آن افزایش آمار مرگ و میر و بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه تا دو هفته آینده حتمی است.

همچنین به گفته خانم نوروزیان با توجه به شناسایی موارد مثبت کرونای جهش‌یافته آفریقایی و هندی، استان هرمزگان در معرض خطر جدی شیوع این دو ویروس قرار دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به آماری در این باره اشاره نکرد، اما پیشتر در روز ۲۳ اردیبهشت با اشاره به شناسایی ۴۴ مورد ابتلا به گونه جهش‌یافته آفریقایی در شهرستان‌های پارسیان، بندرعباس و بندرلنگه در استان هرمزگان درباره چرخش گسترده این ویروس در دیگر مناطق استان به دلیل حضور اتباع خارجی هشدار داده بود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم پیش از این درباره شیوع ویروس آفریقایی در استان‌های جنوبی کشور، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و فارس هشدار داده بود.

آقای نمکی اولین بار روز ۱۵ اردیبهشت از شناسایی ۳۸ مورد مبتلا و مشکوک به ویروس کرونای جهش‌یافته آفریقایی و ۱۳ مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی در ایران خبر داد.

بر اساس اعلام مقامات وزارت بهداشت ایران تا روز ۱۷ اردیبهشت موارد ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی در استان‌های قم، آذربایجان غربی، بوشهر و یزد تائید شده است،‌ اما درباره شهرهای درگیر با ویروس آفریقایی تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

در همین حال، بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ایران در روز شنبه، ۲۰۰ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا در کشور از دست دادند و بیش از هفت هزار بیمار جدید شناسایی شد.

به این ترتیب آمار جان‌باختگان به ۷۶ هزار و ۶۳۳ نفر رسید و مجموع کل بیماران به دو میلیون و ۷۴۰ هزار نفر نزدیک شد.

وزارت بهداشت ایران در حالی آمار کرونا را به صورت روزانه اعلام می‌کند که منابع مستقل درباره درستی این آمار تردید دارند و آمار واقعی را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.