افزایش تعداد کودکان کار و ترک تحصیل، از پیامدهای کرونا برای کودکان در ایران

معاون وزارت بهداشت ایران از جمله پیامدهای کرونا برای کودکان ایرانی را «افزایش تعداد کودکان کار»، «ازدواج در سنین پایین» و «ترک تحصیل» عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسی که روز شنبه، ۲۲ خرداد در یک همایش دانشگاهی سخنرانی می‌کرد، بدون اشاره به آمار در مورد آسیب‌های واردشده به کودکان، درباره سایر پیامدهای کرونا برای دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی گفت که برخی دانش‌آموزان دوم ابتدایی اکنون خواندن را آموخته، اما نوشتن را نیاموخته‌اند.

بهروز محبی، نماینده سبزوار، فروردین امسال از ترک تحصیل ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش‌آموزان و دانشجویان در برخی شهرهای کشور به دلیل عدم دسترسی به امکانات آموزشی خبر داده بود.

پیشتر برخی مقامات آموزشی استان‌های محروم ایران، دسترسی نداشتن دانش‌آموزان به ابزارهای هوشمند مانند موبایل و تبلت را عامل افزایش آمار افت تحصیلی و ترک تحصیل در این مناطق در سال تحصیلی ۹۹ عنوان کرده بودند.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، ماه بهمن‌ گذشته از بازماندگی تحصیلی ۸۹ هزار دانش‌آموز تنها در مقطع اول ابتدایی در سال تحصیلی ۹۹ خبر داده بود، اما سه روز پیش از این گزارش، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر آموزش و پرورش، آمار بازماندگان تحصیل در مقطع ابتدایی را ۲۱۰ هزار دانش‌آموز اعلام کرده بود.

حسن الحسینی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول شبکه شاد هم پاییز ۹۹ گفته بود که از بین بیش از ۱۱ میلیون دانش‌آموز کشور، حدود ۳.۵ میلیون نفر فاقد ابزار هوشمند بوده یا دسترسی به اینترنت ندارند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا در ادامه با اشاره به واکسیناسیون ۲۰۰ هزار نفر از اساتید، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌های وزارت بهداشت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد در مرداد و ۵۰۰ هزار دانشجو در شهریور گفت که واکسیناسیون تمامی دانشجویان تا پایان پاییز انجام خواهد شد.

آقای رئیسی درباره نوع واکسن‌ تزریقی به دانشجویان هم گفت که این واکسن‌ها ممکن است داخلی یا خارجی باشد و در حال حاضر نمی‌توان درباره آن تصمیم‌گیری کرد.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز گذشته از احتمال برگزاری ۵۰ درصد از کلاس‌های دانشگاه به صورت «غیر حضوری» در سال تحصیلی پیش ‌رو خبر داده بود.

در روزهای گذشته برخی مسئولان درمانی در شهرهای مختلف کشور از اتمام ذخیره و بحران کمبود واکسن برای تزریق دُز دوم خبر داده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا روز جمعه، ۲۱ خرداد تنها ۴ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۰۷ نفر دُز اول و ۷۶۵ هزار و ۲۱۳ نفر نیز دُز دوم واکسن کرونا را در کشور دریافت کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۵ میلیون و ۶۱ هزار و ۲۰ دُز برآورد شده است.