هشدار وزارت بهداشت درباره اوج‌گیری کرونا همزمان با کاهش دمای هوا

معاون وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه درباره افزایش آمار کرونا در روزهای آینده همزمان با موج سرمای هوا هشدار داد.

ایرج حریرچی شامگاه اول بهمن‌ماه در یک برنامه تلویزیونی گفت کاهش دما که منجر به تجمع افراد در فضاهای بسته و خودروها می‌شود، افزایش میزان ابتلا به کرونا را در پی خواهد داشت.

آقای حریرچی ضمن ابراز نگرانی دوباره از تاب‌آوری کادر درمان با اوج‌گیری دوباره کرونا گفت: «در پیک‌های جدید، زمانی که کنترل بیماری از توان کادر درمان خارج می‌شود، میزان فوتی‌ها سه برابر شرایط پیش از اوج‌گیری می‌شود.»

از اواخر آذرماه، مقامات وزارت بهداشت ایران با وجود تردیدهای جدی همواره از کاهش آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در کشور خبر داده‌اند. اما در روزهای گذشته همزمان با افزایش تعداد شهرهای قرمز در مازندران، برگزاری مراسم‌های مذهبی و افزایش آمار سفرها به‌ویژه به شهرهای جنوبی کشور، اوج‌گیری دوباره کرونا در بهمن‌ماه از جمله نگران‌هایی است که بارها به آن اشاره کرده‌اند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران هم روز پنج‌شنبه، دوم بهمن‌ماه، از افزایش ۱.۸ درصدی کلیه شاخص‌های ابتلا به کرونا در پایتخت نسبت به هفته گذشته خبر داد و از تصمیمات اخیر مبنی بر بازگشایی‌های برخی مراکز با وجود شکننده بودن وضعیت پایتخت انتقاد کرد.

وزیر آموزش و پرورش ایران روز ۲۵ دی‌ماه از بازگشایی مدارس در شهرهایی که از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار ندارند، خبر داده و گفته بود: «مطالعات نشان می‌دهد تاثیر تعیین‌کننده‌ای بین بازگشایی و شیوع بیماری کرونا وجود ندارد.»

این اظهارات با انتقادهای بسیاری از سوی کارشناسان و مقامات وزارت بهداشت مواجه شد.