کرونا در ایران؛ هشدار در مورد ورود ویروس‌های جهش‌یافته از استان‌های جنوبی

سخنگوی ستاد کرونا در ایران ضمن اعلام خبر تداوم روند صعودی ابتلا در شش استان کشور، درباره خطر ورود ویروس‌های جهش‌یافته از استان‌های جنوبی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا رئیسی روز شنبه، ۱۱ اردیبهشت، گفت که «سیر افزایش‌یابنده بیماری» در استان‌های تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ادامه دارد و این استان‌ها در روزهای آینده احتمالا به «قله بیماری» خواهند رسید.

آقای رئیسی همچنین گفت که استان‌های جنوبی کشور به‌ویژه بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان با توجه این که در معرض خطر ارتباط با ویروس‌های جهش‌یافته، به‌ویژه ویروس نشئت‌گرفته در آفریقای جنوبی هستند، «باید بیشتر مراعات کنند».

در یک ماه گذشته آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران به شدت افزایش یافته و رکوردهای جدیدی از آمار روزانه مبتلایان و جان‌باختگان ثبت شده است.

به گفته سخنگوی ستاد کرونا بیش از ۸۰ درصد ویروس‌های شناسایی‌شده در ایران در حال حاضر، ویروس جهش‌یافته موسوم به «انگلیسی» است.

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از شیوع گونه‌های جدید دیگر ویروس کرونا، وزیر بهداشت ایران روز ۷ اردیبهشت از شناسایی قطعی سه بیمار مبتلا به «ویروس آفریقایی» خبر داد.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار هم ۹ اردیبهشت گفت که ابتلای چند تبعه هندی به کرونا در استان بوشهر تائید شده است.

آقای سعیدی اما درباره نوع ویروسی که این اتباع هندی به آن مبتلا شده‌اند، توضیحی نداد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت ایران در روز شنبه، ۱۱ اردیبهشت، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳۲ نفر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و بیش از ۱۷ هزار بیمار جدید شناسایی شده‌اند.

به این ترتیب آمار کل جان‌باختگان در کشور، به ۷۲ هزار و ۹۰ نفر و شمار کل مبتلایان به دو میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۵۷ نفر رسید.

وزارت بهداشت ایران در حالی روزانه آمار مربوط به ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را اعلام می‌کند که سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی را سه تا چهار برابر این آمار برآورد کرده است.