کرونا در ایران؛ روند کُند کاهش، نگرانی از افزایش آمار پس از تعطیلات نیمه خرداد

وزارت بهداشت ایران روز شنبه، هشتم خرداد، از مرگ ۱۷۳ نفر دیگر بر اثر کرونا و شناسایی بیش از هفت هزار بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

بر این اساس، تعداد کل جان‌باختگان به ۷۹ هزار و ۷۴۱ نفر و مجموع مبتلایان به دو میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۱۸ نفر رسید.

وزارت بهداشت ایران اگرچه به طور روزانه آمار مربوط به ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، اما از ارائه آمار تفکیکی خودداری می‌کند. منابع مستقل در عین حال درباره درستی این آمار تردید دارند.

در همین حال، جلیل کوهپایه‌زاده،‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به روند کاهشی آمار کرونا در روزها و هفته‌های قبل گفت: «این کاهش خیلی عمده و چشمگیر نیست و در برخی روزها حتی کمی افزایشی می‌شود.»

جلیل کوهپایه‌زاده این سرعت کاهش را «نگران‌کننده» عنوان کرد و درباره افزایش بار بیماری پس از تعطیلات نیمه خرداد هشدار داد.

با وجود مصوبه ستاد کرونا مبنی بر «ممنوعیت سفر بین همه استان‌ها بدون توجه به رنگ‌بندی شهرها» پیش‌بینی می‌شود که هم‌چنان برخی شهروندان حتی در صورت جریمه‌ شدن به سفر بروند.

مرکز مدیریت راه‌های کشور در تعطیلات پنج روزه عید فطر در اردیبهشت، با وجود اعلام ممنوعیت سفر، از تردد بیش از پنج میلیون خودرو در محورهای مواصلاتی کشور خبر داده بود.