کرونا در ایران؛ شناسایی ۱۲ هزار بیمار جدید، هشدار درباره شیوع گونه دلتا

وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه، سوم تیرماه، از جان باختن ۱۴۴ نفر دیگر بر اثر کرونا و شناسایی نزدیک به ۱۲ هزار بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به این ترتیب شمار کل جان‌باختگان کرونا در کشور به ۸۳ هزار و ۴۷۳ نفر و آمار کل مبتلایان به سه میلیون و ۱۴۰ هزار و ۱۲۹ نفر رسید.

انتشار این ارقام در حالی صورت می‌گیرد که سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی مرگ و میر کرونا در ایران را سه تا چهار آمار وزارت بهداشت برآورد کرده‌ است.

در همین حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن هشدار درباره شیوع گونه دلتا که در هند آغاز شد از طریق افراد شاغل در پروژه‌های عسلویه و پارس جنوبی هشدار داد.

فرهاد ابول‌نژادیان روز پنج‌شنبه همچنین با اشاره به گسترش ویروس هندی در استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور از شهروندان خوزستانی خواست تا از سفر به استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از بوشهر خودداری کنند و از خوزستانی‌های شاغل در عسلویه و پارس جنوبی نیز درخواست کرده که در صورت بروز کوچک‌ترین علامت، در همان استان بمانند.

همزمان با آغاز «موج جدید» همه‌گیری ویروس کرونا در استان‌های جنوبی و شرقی کشور، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۲ تیر، در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در این استان‌ها شده بود.

سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر هم پیشتر با توجه به روند افزایشی تعداد بیماران در روزهای اخیر و بالا رفتن آمار مرگ و میر به‌ویژه در سطح استان بوشهر از ستاد کرونا خواسته بود که «خارج از فضای سیاسی و انتخاباتی فعلی، تدابیر لازم را برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی» به کار گیرد.

با افزایش نسبی آمار کرونا در روزهای گذشته مسئولان و رسانه‌های ایران درباره آغاز اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور که از آن با عنوان «موج پنجم کرونا» نام برده می‌شود، هشدار داده‌اند.