آمار رسمی کرونا در ایران؛ «موج پنجم» در حال نزدیک شدن به شهرهای مرکزی

به گفته یک عضو ستاد کرونا در ایران، «موج پنجم» این بیماری از استان‌های جنوبی در حال نزدیک شدن به شهرهای مرکزی کشور است.

همزمان وزارت بهداشت روز جمعه اعلام کرد که در یک شبانه‌روز گذشته حدود ۱۴ هزار بیمار جدید مبتلا به کووید شناسایی شده است.

در ادامه شیوع کرونا در ایران و کُندی روند واکسیناسیون، در روزهای گذشته مقامات درمانی و استانی در استان‌های جنوبی ایران از جمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان شرایط این استان‌ها را بحرانی توصیف کرده و خواستار اقدام فوری وزارت بهداشت شدند.

در همین حال مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا، روز جمعه، ۱۱ تیرماه، از بروز نشانه‌های «پیک پنجم کرونا» در کشور خبر داد و گفت که این موضوع باید به شکل رسمی از سوی ستاد کرونا اعلام شود.

آقای مردانی همچنین دلیل بحران فعلی کرونا در سیستان و بلوچستان را کمبود امکانات، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گرمای هوا و شیوع ویروس جهش‌یافته موسوم به «دلتا» عنوان کرد و گفت که این نوع جهش ویروس، شدت علائم بیشتری را در افراد ایجاد می‌کند و میزان مرگ و میر بیشتری را نیز به‌دنبال دارد.

در همین حال، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که از ۶۳ شهر قرمز، ۵۰ شهر در جنوب و جنوب شرق واقع شده‌اند.

آقای حریرچی در ادامه با اشاره به این که میزان بستری در سیستان‌ و بلوچستان به متوسط کشوری رسیده، گفت که امکانات این استان، کفاف نیازهای دو تا سه هفته‌ای را می‌دهد و در صورت تداوم این وضع، سیستم بهداشت و درمان دچار مشکل خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته همزمان با افزایش شمار مبتلایان در سیستان و بلوچستان، مقامات استانی از کمبود امکانات به‌ویژه دستگاه‌های اکسیژن‌ساز خبر داده و خواستار اقدام فوری وزارت بهداشت شده بودند.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان روز پنج‌شنبه گفته بود که ۱۰ شهرستان این استان بیمارستان ندارد و شهروندان این شهرستان‌ها برای درمان و رسیدن به بیمارستان باید بیش ‌از ۱۰۰ کیلومتر طی کنند.

در همین حال بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ایران در روز جمعه، ۱۱ تیرماه در یک شبانه‌روز گذشته ۱۲۷ نفر دیگر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست داده و نزدیک به ۱۴ هزار بیمار شناسایی شده‌اند.

به این‌ ترتیب، تعداد کل جان‌باختگان کرونا در ایران به ۸۴ هزار و ۵۱۶ و مجموع بیماران کووید ۱۹ به سه میلیون و ۲۳۲ هزار و ۶۹۶ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت ایران در حالی که از ارائه آمار تفکیکی خودداری می‌کند، به طور روزانه آمار مربوط به ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در اختیار رسانه‌های قرار می‌دهد، آماری که منابع مستقل درباره درستی آن تردید دارند.