آمار رسمی کرونا در ایران؛ واکسن‌نزده‌ها در صورت سفر جریمه می‌شوند

در پی اعمال محدودیت تردد‌ برای شهروندانی که واکسن نزده‌اند در روزهای گذشته، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد از روز دوشنبه، ۱۵ آذر، افرادی که واکسینه نشده‌ یا مبتلا هستند در صورت سفر جریمه خواهند شد.

در همین حال وزارت بهداشت ایران روز شنبه، ۱۳ آذر، گزارش داد که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵۸ نفر دیگر به‌ دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده و بیش از دو‌ هزار مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده‌ است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مجموع جان‌باختگان بر اثر کرونا در ایران به ۱۳۰ هزار و ۱۲۴ و مجموع کل بیماران مبتلا به این ویروس نیز به ۶ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۳۵۶ نفر رسیده است.

رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی وزارت راه و شهرسازی، روز شنبه، ۱۳ آذر، اعلام کرد که بر اساس سیستم کنترل هوشمند کرونا افرادی که واکسن نزده باشند به محض ورود به شهرها و استان‌های نارنجی و قرمز جریمه خواهند شد.

به گفته آقای نفیسی، افراد مبتلا به کرونا هم اجازه خروج از خانه حتی با خودروی شخصی را ندارند و در سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری جریمه خواهند شد.

این مسئول در وزارت راه درباره مبالغ جریمه برای این افراد و نحوه شناسایی افراد مبتلا و واکسینه‌نشده در صورت تردد با خودروهای غیرشخصی توضیحی ارائه نداد.

در همین حال با توجه به شیوع سویه جدید ویروس کرونا موسوم به «اُمیکرون» که مواردی از آن‌ها در کشورهای منطقه از جمله در همسایگی ایران شناسایی شده است، کارشناسان و برخی از مسئولان درباره اوج‌گیری دوباره کرونا در پی شیوع این گونه ویروس در کشور هشدار داده‌اند.

در همین رابطه علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، «بازگشایی‌های همزمان» در شرایط فعلی را «خطرناک» و «موجب گسترش بیماری» عنوان کرده است.

در این شرایط مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان روز شنبه گفت که پروتکل خاصی برای جلوگیری از ورود سویه اُمیکرون و اعمال قرنطینه و محدودیت برای پروازهای ورودی خارجی به فرودگاه‌های خوزستان تاکنون به ما ابلاغ نشده است.

مهدی رزاز در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت که در حال حاضر همه پروازهای کشور با ظرفیت صد درصدی انجام می‌شوند و قانون ظرفیت ۶۰ درصدی پروازها برداشته شده است.

آمار رسمی کرونا در حالی به‌‌ صورت روزانه از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام می‌شود که مسئولان سازمان نظام پزشکی پیشتر آمار واقعی را سه تا چهار برابر این آمار اعلام کرده بودند.