کرونا در ایران؛ ممنوعیت سفر به ۵۹ شهر،‌ پیش‌بینی افزایش شهرهای قرمز و نارنجی

ستاد مقابله با کرونا در ایران مسافرت «از» و «به» ۵۹ شهر کشور را به دلیل وضعیت کرونا ممنوع اعلام کرد و از احتمال افزایش این شهرها در روزهای آینده خبر داد.

بر اساس اطلاعیه این ستاد که روز پنج‌شنبه، پنجم فروردین، منتشر شد، در حال حاضر ۱۷ شهر کشور در وضعیت قرمز و ۴۲ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

در ابتدای نوروز مجموع شهرهای قرمز و نارنجی کشور ۴۱ مورد عنوان شده بود.

در روزهای اخیر همزمان با آغاز سفرهای نوروزی آمار کرونا در برخی از شهرها ناگهان افزایش قابل توجهی پیدا کرد و ستاد کرونا ضرب‌العجل ۷۲ ساعته‌ای برای خروج خودروهای غیربومی از شهرهای نارنجی و قرمز تعیین کرد.

بر اساس گزارش های رسمی آمار سفر به برخی مناطق گردشگری ایران مانند مازنداران در مقایسه با سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است.

از جمله شهرهای قرمز کرونایی کشور گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، خوانسار و گلپایگان در استان اصفهان، سراب در استان آذربایجان شرقی، دماوند در استان تهران، خاتم در استان یزد، زرین‌دشت در استان فارس، ایذه، بهبهان، آبادان، اهواز، بندرماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و کارون در استان خوزستان اعلام شده است.

در همین حال وزارت بهداشت در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۹۷ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۱۴۲ نفر رسیده است.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونا در مدت زمان مشابه را ۷۵۰۶ نفر و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور را یک میلیون و ۸۳۰ هزار و ۸۲۳ نفر اعلام کرد.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در حالی به طور روزانه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند که تردیدهای جدی نسبت به درستی این آمار وجود دارد و سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.