ویروس جهش‌یافته در هند و آفریقا جان دو نفر را در هرمزگان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مرگ یک نفر به دلیل ابتلا به گونه جهش‌یافته کرونا در هند و یک مبتلای دیگر به گونه آفریقایی در این استان خبر داد.

فاطمه نوروزیان روز پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا سن جان‌باختگان را ۷۱ و ۲۸ سال عنوان کرد.

خانم نوروزیان با اشاره به شناسایی ۴۴ مورد ابتلا به گونه جهش‌یافته کرونا در آفریقا در شهرستان‌های پارسیان، بندرعباس و بندرلنگه در استان هرمزگان درباره چرخش گسترده این ویروس در دیگر مناطق استان به دلیل حضور اتباع خارجی هشدار داده است.

وزیر بهداشت ایران اولین بار روز چهارشنبه، ۱۵ اردیبهشت از شناسایی ۳۸ مورد مبتلا و مشکوک به ویروس کرونای جهش‌یافته آفریقایی و ۱۳ مورد ابتلا به ویروس جهش‌یافته هندی در ایران خبر داد.

بر اساس اعلام مقامات وزارت بهداشت ایران تا روز ۱۷ اردیبهشت موارد ابتلا به ویروس جهش‌یافته در هند تاکنون در استان‌های قم، آذربایجان غربی، بوشهر و یزد تائید شده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، ۱۵ اردیبهشت درباره شیوع ویروس آفریقایی در استان‌های جنوبی کشور، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و فارس هشدار داده بود.

آقای نمکی بدون اشاره به منبع سخنان خود گفته بود: «این ویروس به درمان‌ها پاسخ نمی‌دهد، در برابر همه پروتکل‌های درمانی مقاومت دارد و بیشتر واکسن‌هایی که تا امروز ساخته شده تقریبا روی این ویروس ناتوان است و اگر توانمندی مقابله آنتی‌بادی ویروس آفریقای جنوبی در واکسن‌ها باشد، بسیار بسیار محدود است.»

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ایران در روز چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت شمار قربانیان و مبتلایان کرونا در ایران به ترتیب به ۷۵ هزار و ۹۳۴ نفر و دو میلیون و ۷۰۷ هزار و ۷۶۱ نفر رسید.

وزارت بهداشت ایران به طور روزانه شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد؛ آماری که درستی آن از سوی منابع مستقل مورد تردید جدی قرار دارد.