روحانی: شهر نارنجی نداریم؛ سخنگوی ستاد کرونا: ۱۰۸ شهر نارنجی است

رئیس جمهور ایران روز شنبه در حالی بر نبود وضعیت قرمز و نارنجی کرونا در شهرهای کشور تاکید کرد که به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم‌چنان ۱۰۸ شهر ایران در وضعیت نارنجی قرار دارند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی روز شنبه، ششم دی‌ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که منطقه قرمز و نارنجی در ایران «تقریباً» وجود ندارد و بیشتر مناطق زرد هستند.

این در حالی است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان جلسه این ستاد اعلام کرد که در حال حاضر ۳۳۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند.

به گفته علیرضا رئیسی، «در حال حاضر میزان بستری در کشور روزانه چیزی حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و مرگ و میر هم خوشبختانه از ابتدای این طرح که یک ماه پیش شروع شد، ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و امیدوارم این روند همچنان ادامه پیدا کند.»

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران که به صورت روزانه اعلام می‌شود در روزهای گذشته آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا روند نزولی پیدا کرده است.

رئیس جمهور و مقامات وزارت بهداشت ایران هم بارها اعلام کرده‌اند که در هیچ یک از شهرهای ایران وضعیت قرمز وجود ندارد.

آمارهای وزارت بهداشت ایران همواره از سوی برخی منابع از جمله مسئولان سازمان نظام پزشکی ایران مورد تردید قرار گرفته و مسئولان این سازمان، آمار واقعی قربانیان کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت می‌دانند.

دولت ایران به طور معمول از ارائه آمارهای تفکیکی مربوط به شیوع کرونا، تعداد قربانیان یا مبتلایان در استان‌ها و شهرهای مختلف خودداری می‌کند.

بر اساس تعریف ستاد مقابله با کرونا،‌ در صورت بستری‌ شدن چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر وضعیت یک شهر زرد اعلام می‌شود و اگر این عدد به شش نفر در ۱۰۰ هزار نفر برسد وضعیت آن شهر نارنجی و اگر به ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر برسد، وضعیت آن شهر قرمز اعلام می‌شود.