وعده روحانی: واکسیناسیون گروه‌های پرخطر تا اول مرداد به پایان می‌رسد

رئیس جمهور ایران روز شنبه وعده داد که واکسیناسیون «گروه‌های پرخطر» تا اول مرداد سال جاری به پایان می‌رسد و گفت که در صورت کافی بودن مقدار واکسن، تا آذرماه همه مردم را می‌شود واکسینه کرد.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی روز شنبه،‌ ۸ خرداد، در جلسه ستاد کرونا در حالی این اظهارات را مطرح کرد که به گفته خود او در همین جلسه، تاکنون تنها حدود پنج میلیون دُز واکسن کرونا در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته و از این تعداد، حدود سه میلیون دُز تزریق شده است.

از سوی دیگر،‌ آن طور که رادیوفردا خبردار شده است، در برخی از شهرها به دلیل نبود واکسن، سالمندان از دریافت دز دوم واکسن خود بازمانده‌اند.

آقای روحانی تعداد افراد پرخطر در کشور را بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر اعلام کرد و گفت که با توجه به «قدرت ما برای تزریق واکسن» پس از واکسیناسیون این گروه در صورت موجود بودن واکسن به اندازه کافی واکسیناسیون را می‌توان ظرف سه تا چهار ماه تمام کرد.

رئیس‌ جمهوری ایران روز ۱۵ اردیبهشت هم در اظهاراتی کلی وعده داده بود که تا پایان تیرماه سال جاری خورشیدی، «همه» در ایران واکسن می‌زنند.

آقای روحانی در آن زمان از ورود «ده‌ها میلیون‌ها دوز واکسن تا هفته‌های آینده» خبر داده بود و به نظر می‌رسید که این اظهارات بر اساس واردات واکسن مطرح شده است، اما او در گفته‌های امروز خود بیشتر بر واکسیناسیون شهروندان با واکسن‌های داخلی تاکید کرد.

به گفته رئیس جمهور ایران، واکسن‌های داخلی از اواخر خرداد به بازار می‌آید. این در حالی است که این واکسن‌ها تاکنون هیچ تاییدیه جهانی دریافت نکرده‌اند.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت هم پیشتر در ۳ خرداد گفته بود که واکسیناسیون سنین پایین‌تر از ۶۰ سال با واکسن‌های تولید داخل ادامه پیدا خواهد کرد.

جمعیت ایران در سال ۱۳۹۹ بیش از ۸۳ میلیون نفر برآورد شده و برای واکسیناسیون این تعداد به بیش از ۱۶۰ میلیون دُز واکسن نیاز است.

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران هم چند روز پیش گفته بود که به‌ دلیل کمبود واکسن، برنامه واکسیناسیون ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۰ به پایان نمی‌رسد.

بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ایران تا روز جمعه، ۷ خرداد سه میلیون و ۱۳۸ هزار و ۳۳۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴۹۹ هزار و ۴۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند.