«کاهش توجه» مردم به واکسیناسیون کرونا در ایران همزمان با هشدار درباره اُمیکرون

عضو کمیته مقابله با کرونا در ایران با اشاره به وجود مقدار کافی واکسن این بیماری در کشور، از کاهش توجه مردم به واکسیناسیون در کشور انتقاد کرد.

مسعود یونسیان در گفت‌وگویی که خبرگزاری ایسنا روز جمعه، ۲۶ آذر، منتشر کرد آمار واکسیناسیون کرونا در کشور را روزانه ۴۰۰ هزار دُز طی هفته‌های اخیر اعلام کرده و گفته است که این میزان «خوشایند» نیست.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی مقابله با کرونا همچنین از تاخیر برخی افراد در تزریق دُز دوم واکسن کرونا انتقاد کرده و گفته است که این تاخیر و کاهش روند واکسیناسیون در حالی صورت می‌گیرد که واکسن به میزان کافی در کشور «فراهم است».

یکی از دلایل کند شدن روند واکسیناسیون در ایران این است که برخی از شهروندان تمایلی به تزریق واکسن ندارد.

علیرضا اولیایی‌منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ۱۲ آبان گفته بود که ۲۵ درصد مردم ایران واکسن کرونا نزده‌اند و در مقابل تزریق واکسن مقاومت می‌کنند.

این در حالی است که مقامات وزارت بهداشت ایران مدت‌ها است که درباره کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و احتمال افزایش مبتلایان به‌ویژه به دلیل احتمال شیوع گسترده سویه جدید کرونا موسوم به «اُمیکرون» هشدار می‌دهند.

تاکنون ورود این سویه جدید به ایران به‌طور رسمی تایید نشده، اما به گفته مسعود یونسیان، عضو کمیته مقابله با کرونا، «باید فرض کنیم که یا همین الان این سویه وارد کشور ما شده یا به زودی وارد می‌شود».

به گفته آقای یونسیان، «سویه جدید کرونا را در کشورهایی که تدابیر سخت‌تری اتخاذ کرده‌اند دیده شده، بنابراین خوش‌بینی است که بگوییم با اقدامات انجام‌شده در کشور، این ویروس وارد ایران نخواهد شد».

سازمان جهانی بهداشت اخیرا هشدار داد که سویه جدید جهش‌یافته کرونا موسوم به امیکرون با سرعتی در حال گسترش است که در سویه‌های قبلی دیده نشده است.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه، ۲۴ آذر از شناسایی امیکرون در ۷۷ کشور خبر داد و گفت: «واقعیت این است که امیکرون احتمالا در بیشتر کشورها وجود دارد، حتی اگر هنوز در کشوری شناسایی نشده باشد.»

تاکنون برخی کشورهای همسایه ایران از جمله پاکستان، ترکیه، امارات و عربستان شناسایی موارد ابتلا به این ویروس را تایید کرده‌اند.