نماینده مجلس: در صورت دسترسی به واکسن کرونا، تنها می‌توانیم ۲۰ درصد جمعیت را واکسینه کنیم

تست آنتی‌بادی ویروس کرونا در بلاروس، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران با بیان این که حتی در صورت دسترسی به واکسن کرونا، تنها واکسینه کردن ۲۰ درصد از جمعیت کشور امکان‌پذیر است، بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدعلی محسنی بندپی روز جمعه، ۷ آذر، درباره وضعیت تولید واکسن کرونا در کشور گفت: «بر اساس اطلاعاتی که از انستیتو پاستور به دست ما رسیده، واکسنی تا این لحظه از خارج از کشور خریداری نشده است. در داخل هم واکسنی که گفته می‌شود تولید شده به مرحله انسانی نرسیده است.»

او ادامه داد:‌ «حتی بر فرض این که واکسن وارد کشور شود و یا درون کشور به فناوری تولیدش دست پیدا کنیم، بنا بر اطلاعاتی که رئیس انستیتو پاستور به ما داده تنها می‌توانیم ۲۰ درصد جمعیت ایران را واکسینه کنیم و ۸۰ درصد مابقی هم‌چنان در معرض خطر هستند.»

عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران هم روز ۴ آذرماه گفته بود که با فرض نادیده‌گرفتن تحریم‌ها، دست‌کم دو سال طول می‌کشد تا واکسن کرونا به ایران برسد.

همایون سامه‌یح، با اشاره به این که «باید دور واردات واکسن از آمریکا به کشورمان را خط کشید» گفته بود: «کشورهای دیگر اروپایی از قبل واکسن را خریداری کرده و قصد استفاده دارند. پس به این زودی‌ها نوبت ایران نمی‌شود. کما این‌که حمل‌ونقل این واکسن هم خود مشکلاتی دارد.»

اظهارات این دو نماینده در حالی منتشر شده است که وزیر بهداشت ایران چندی پیش مدعی شده بود که ایران قصد دارد ۱۸ میلیون دوز واکسن از منابعی که در دنیا تایید شده‌اند، تهیه کند و «چهار منبع» را برای خرید انتخاب کرده است.

در حال حاضر دو واکسن فایزر و مدرنا که ساخت شرکت‌های آمریکایی و آلمانی است مراحل آزمایشی خود را طی کرده‌اند و در صورت تایید توسط سازمان دارو و غذا آمریکا قرار است از اول دسامبر مورد استفاده قرار گیرد.