تست واکسن کوبایی روی ۵۰ هزار نفر در ایران در سال نو آغاز می‌شود

همزمان با ورود اولین محموله واکسن هندی به ایران، سخنگوی سازمان غذا و دارو از ورود واکسن کرونای کوبایی برای انجام فاز سه مطالعه انسانی به ایران خبر داد.

خبرگزاری مهر روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفندماه خبر داد که اولین محموله واکسن کرونا از هند که شامل ۱۲۵ هزار دوز واکسن «کوواکسین» است شامگاه چهارشنبه وارد کشور شده است.

در همین حال، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو هم روز پنج‌شنبه در توئیتی اعلام کرد که محموله صد هزار دوزی از واکسن کرونای «سوبرانا» ساخت کوبا برای «انجام فاز سه مطالعه انسانی» تا ساعاتی دیگر به تهران می‌رسد.

آقای جهانپور با اشاره به انجام مطالعه بالینی فاز ۱ و ۲ واکسن «سوبرانا» در کوبا از انجام مطالعه بالینی فاز ۳ این واکسن در دو کشور خبر داد و گفت که در صورت تایید نتایج نهایی، تولید انبوه آن در دو کشور آغاز خواهد شد.

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن کوبایی در روزهای ابتدایی سال جدید در حداقل پنج دانشگاه علوم پزشکی خارج از پایتخت انجام خواهد شد.

خبر تست واکسن کرونای کوبایی روی ۵۰ هزار نفر در ایران در حالی اعلام می‌شود که برخی کارشناسان و کاربران شبکه‌های اجتماعی در ماه‌های اخیر در خصوص واکسن‌های انتخاب ایران واکنش‌ نشان داده بودند.

رئیس جمهور ایران پیشتر در واکنش به برخی انتقادها گفته بود که مردم مطمئن باشند که آنها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت.

پیشتر رهبر ایران در دی‌ماه ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران را «ممنوع» اعلام کرده بود.