واردات واکسن فایزرِ اهدایی افراد خیّر از آمریکا «منتفی شد»

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر ایران تنها ساعتی پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی گفت که ورود ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای شرکت فایزر از آمریکا توسط این سازمان منتفی شد.

رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه، ۱۹ دی‌ماه، اعلام کرد که ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» است و نباید ساخت واکسن در داخل کشور مورد «انکار» قرار بگیرد.

محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر، تنها چند ساعت پس از این گفته‌های علی خامنه‌ای در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «دریافت محموله واکسن فایزر آمریکا که قرار بود توسط گروهی از متخصصان ایرانی مقیم آمریکا تهیه و ارسال شود، منتفی است.»

آقای قوسیان مقدم در ادامه افزود: «در صورت درخواست وزارت بهداشت از کشور‌های شرقی و در صورت ضرورت، آماده همکاری هستیم.»

رئیس جمعیت هلال احمر ایران روز هشتم دی‌ماه گفته بود که قرار است ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای فایزر اهدایی خیرین ایرانی خارج از کشور را با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد ایران ‌کند.

فایزر به عنوان یک کمپانی آمریکایی توانست نخستین واکسن موثر برای ویروس کرونا را در مدتی بی‌سابقه یعنی کمتر از یک سال تولید کند و تزریق این واکسن با تایید کارشناسان جهان چند هفته‌ای است که در چندین کشور آغاز شده و باقی کشورها نیز در صف خرید آنها هستند.

دستور خامنه‌ای در شرایطی صادر می‌شود که بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «واکسن بخرید» خواستار اولویت دادن دولت به خرید واکسن خارجی شده‌‌ بودند.