برگزاری نخستین جلسه دادگاه «پروژه رضوان»؛ پرونده‌ای با ۱۳۰۰ شاکی و ۳۰ متهم

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان «پروژه رضوان قم» امروز ۱۵ آذر ماه با حضور متهمان و وکیل شکات برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، این پرونده حدود ۱۳۰۰ شاکی و ۳۰ متهم دارد و میزان دارایی مال باختگان حدود صد میلیارد تومان برآورد شده است.

درباره نخستین جلسه دادگاه پرونده پروژه رضوان که به دلیل محدودیت‌های کرونایی و تعداد زیاد شاکیان به صورت غیر علنی برگزار شد، معاون دادستان قم به عنوان نماینده مدعی‌العموم برای دفاع از کیفرخواست در جلسه دادگاه حاضر شد.

بر اساس گزارشی که باشگاه خبرنگاران جوان اواخر شهریورماه امسال منتشر کرده بود، در پروژه شرکت «انبوه سازی آبتین شکوه پارس ایرانیان» موسوم به پروژه رضوان در قم، ۱۳۲ واحد مسکونی به ۱۴۰۰ خانواده فروخته شده است.

رئیس پلیس آگاهی قم اواخر اسفند سال ۱۳۹۷ از دستگیری متهم اصلی پرونده پروژه رضوان قم خبر داده بود.

احمد کرمی اردیبهشت ۱۳۹۸ در ارتباط با متهم اصلی پرونده کلاهبرداری پروژه رضوان گفته بود که او یکی از کلاهبرداران حرفه‌ای قم است که از سال ۱۳۸۹ با تشکیل یک شرکت انبوه‌سازی از ۱۴۰۰ نفر در این شهر کلاهبرداری کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب قم اوایل تیر ماه سال جاری درباره روند پرونده پروژه رضوان گفته بود که بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از پول‌هایی که در قالب کلاهبرداری از مردم اخذ شده مشخص نیست در کجا هزینه شده و متهم نیز هیچ همکاری با بازپرسان پرونده ندارد.

بازپرس شعبه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی دادسرای عمومی و انقلاب قم پیش از این تعداد زیاد متهمان و متواری بودن برخی از آنان، کثرت شاکیان و همکاری نکردن آنان جهت ارائه سریع مدارک و مستندات، پیچیدگی نحوه اقدامات متهمان و شناسایی اموال آنان را از جمله عوامل طولانی شدن روند تحقیقات اعلام کرده بود.