دادستانی هند از ارسال واکسن کرونا به ایران «ممانعت کرد»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران دلیل انصراف هند از فروش واکسن کرونا به ایران را نیاز به واکسن به دلیل افزایش شیوع بیماری در این کشور عنوان کرد.

علیرضا رئیسی روز شنبه، هفتم فروردین، با اشاره به این که همه مراحل خرید واکسن از هند انجام شده بود، درباره خودداری این کشور در «آخرین لحظه» برای ارسال واکسن به ایران به خبرگزاری فارس گفت که مقامات هندی با توجه به شیوع گسترده بیماری در کشورشان اعلام کردند که اولویت تزریق واکسن با مردم خودشان است.

پیشتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، نیز در روز جمعه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن تائید خبر ممنوعیت ارسال واکسن کرونای خریداری‌شده از هند گفته بود که این اقدام با دستور دادستانی هند صورت گرفته و ارسال واکسن باید بر اساس مراحل «قانونی» و «دیپلماتیک» انجام شود.

آقای شهریاری همچنین با اشاره به طلب ۷۰۰ میلیون دلاری ایران از هندوستان گفته بود که تسویه این طلب‌ها به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی همراه است.

پیشتر اعلام شده بود که ایران قرار است ۵۰۰ هزار دوز واکسن «کوواکسین» از هند وارد کند. اولین محموله این واکسن شامل ۱۲۵ هزار دوز روز ۲۱ اسفندماه ۹۹ وارد ایران شد و قرار بود به فاصله چند روز ۳۷۵ هزار دوز باقی‌مانده وارد کشور شود.

با وجود وعده معاون وزیر بهداشت ایران مبنی بر واکسیناسیون ۱.۳ میلیون نفر تا پایان سال ۱۳۹۹، کیانوش جهان‌پور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، دوم فروردین‌ماه اعلام کرد که تاکنون فقط ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده است.

به این ترتیب در بهترین حالت تاکنون تنها ۳۵۰ هزار نفر از جمعیت ایران واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

در پی عقب‌ ماندن ایران از برنامه واکسیناسیون کرونا، سازمان غذا و دارو روز چهارم فروردین با انتشار فراخوانی، از شرکت‌های واردکننده دارو دعوت کرد که اگر «قادر» به تامین واکسن کرونا از «منابع مورد تایید این سازمان هستند»، مستندات خود را ارائه کنند.

در طول ماه‌های گذشته انتقادهای گسترده‌ای درباره مدیریت دولت روحانی در خرید و واردات واکسن خارجی کرونا مطرح شده است و بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به عملکرد دولت و همچنین سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره ممنوعیت واردات واکسن‌ کرونای آمریکایی و بریتانیایی اعتراض کرده‌اند.

پس از منع ورود واکسن‌های تولید شده در آمریکا و بریتانیا از طرف علی خامنه‌ای، وزارت بهداشت ایران اقدام به سفارش واکسن از روسیه، هند و چین کرد.