سقوط «جت شخصی حامل پریگوژین» در شمال مسکو؛ «هر ۱۰ سرنشین کشته شدند»

تصویر منتشر شده از لاشۀ جت شخصی که گفته می‌شود متعلق به گروه مزدوران واگنر بوده

به دنبال انتشار گزارش‌ها در خصوص سقوط هواپیمای جت خصوصی متعلق به گروه مزدوران واگنر در شمال مسکو، آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه با انتشار فهرست سرنشینان این هواپیما اعلام کرد که یوگنی پریگوژین، رهبر این گروه٬ هم در این فهرست بوده است.

آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه می‌گوید تمامی ۱۰ سرنشین این هواپیما از جمله یوگنی پریگوژین کشته شده‌اند.

به رغم بیانیه این نهاد دولتی روسیه در خصوص قرار دادشتن نام یوگنی پریگوژین در فهرست مسافران این جت شخصی٬ اما هنوز تأییدی مبنی‌بر حضور فیزیکی رهبر گروه واگنر در این پرواز، در دست نیست.

وزارت امور اضطراری روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این هواپیما در بیرون از ناحیه‌ای پرجمعیت به نام «کوژنیکو» در منطقه «تور» سقوط کرده که شامل ۱۰ نفر ازجمله کادر پرواز بوده و بر اساس گزارش‌های اولیه، «همه سرنشینان این هواپیما کشته شده‌اند».

خبرگزاری روسی «ریا نووستی» گزارش داده که عملیات جست‌وجو و امداد در صحنۀ سانحه همچنان ادامه دارد و تا کنون اجساد «هشت تن» از مسافران این هواپیما پیدا شده است.

پیشتر، اداره فدرال حمل و نقل هوایی روسیه اعلام کرده بود که نام پریگوژین در صدر «فهرست مسافران» این جت شخصی بوده است.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا، در جریان گزارشی درباره سقوط هواپیمای یاد شده در شمال مسکو قرار گرفته است.

آقای بایدن گفت از شنیدن این خبر که ممکن است پریگوژین در سقوط این هواپیما کشته شده باشد، «متعجب نشده» است.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: «نمی‌دانم حقیقت امر چیست، اما شگفت‌زده نشدم. تقریباً اتفاقی نیست که در روسیه رخ بدهد و پوتین [رئیس جمهور روسیه] پشت آن نباشد.»

گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین که در تهاجم نظامی به اوکراین، چند ماه در کنار نظامیان روسیه می‌جنگید، روز دوم تیر، شورشی را علیه حکومت روسیه برپا کرد.

این شورش کمتر از دو روز ادامه داشت و با دخالت رئیس جمهور بلاروس پایان یافت. کرملین اعلام کرد که پریگوژین باید به بلاروس تبعید شود و نیروهایش یا بازنشسته می‌شوند یا همراه با او تبعید می‌شوند و یا به ارتش روسیه می‌پیوندند.

با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن بود که به‌رغم توافق صورت‌گرفته، آقای پریگوژین آزادانه به داخل خاک روسیه رفت و آمد داشت.

او روز ۳۰ مرداد ویدئویی از خود منتشر کرد که به گفته او در آفریقا ثبت شده بود و او را در این قاره نشان می‌داد.

در همین حال، گزارش‌های تأیید نشده‌ای که در کانال‌های تلگرام روسی منتشر شده، حاکی است دیمیتری اوتکین یکی از فرماندهان واگنر که بابت دیدگاه‌های میهن‌گرایانۀ افراطی شناخته می‌شود، یکی از سرنشینان هواپیمایی بود که روز چهارشنبه سقوط کرد.

در گزارش‌های رسمی هنوز به هویت هشت جسد کشف‌شده در محل سانحه اشاره نشده است.

امدادگران در محل سقوط هواپیمایی که گفته می‌شود متعلق به گروه واگنر بوده و نام پریگوژین در فهرست مسافران آن قرار داشته

از سوی دیگر، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، دربارۀ کشته شدن احتمالی رهبر گروه واگنر به خبرگزاری رویترز گفته: «ما گزارش‌ها را دیده‌ایم. اگر تأیید شود، هیچ‌کس نباید غافلگیر شود.»

کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی، نیز به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت اگر مرگ پریگوژین تأیید شود، نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین «هر مخالفی را از میان برمی‌دارد و این هرکسی را که به ابراز نظر متفاوت با او فکر کند، وحشت‌زده خواهد کرد.»

در پی شورش تیرماه و در نتیجۀ توافق میان کرملین و مینسک، که متحد مسکو است، قرار بود نیروهای «واگنر» به بلاروس بروند اما روند رویدادهای بعدی به گونۀ دیگری رقم خورد.

ولادیمیر پوتین که شورش مزدوران واگنر را «خیانت» خوانده بود، تأیید کرد که پنج روز پس از آن رویداد، با یوگنی پریگوژین و شماری از فرماندهان شرکت او در مسکو دیدار و پیشنهادهایی را برای ادامه کار آن‌ها در راستای اهداف ارتش روسیه ارائه کرد.

آقای پوتین اما تصریح کرده بود که فرمانده «واگنر» پیشنهادهای او را «در جا رد کرد» و این گروه «دیگر نمی‌تواند مانند گذشته وجود داشته باشد».

با استفاده از گزارش‌های خبری رادیو اروپای آزاد، رسانه‌های روسیه، رویترز، آسوشیتدپرس و رادیوفردا/ع.م/آ.ت.
بیشتر در این باره: یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، کیست؟