دانشگاه تهران هدف حمله سایبری قرار گرفت

در واکنش به خبر حمله سایبری به دانشگاه تهران، رئیس مرکز فناوری اطلاعات این دانشگاه از حمله اخیر به عنوان «نفوذی» نام برد که «خنثی شد».

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تهران در ایمیلی به دانشجویان و اساتید این دانشگاه، دلیل کُندی و اختلال در سامانه یادگیری الکترونیکی این دانشگاه در هفته گذشته را «حمله سایبری» اعلام کرده است.

در واکنش به رسانه‌ای شدن این ایمیل، سعید روحانی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، روز پنج‌شنبه به خبرگزاری مهر گفت: «یک آی‌پی در ارسال درخواست‌های تکراری به سرورهای مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران اصرار داشته و در واکنش به آن به‌سرعت درخواست‌ها را حذف کردیم تا حمله‌کننده موفق به نفوذ نشود.»

آقای روحانی در ادامه همچنین گفت که «عملیات ویژه برای جلوگیری از حمله‌های سطح بالا، باعث کندی در سامانه مرکز یادگیری الکترونیکی شده است».

این در حالی است که در ایمیل ارسالی به دانشجویان و اساتید این دانشگاه ضمن «عذرخواهی» و «تلاش برای کاهش تدریجی مشکلات در هفته آتی» دلیل کندی و اختلال در سامانه دانشگاه تهران در هفته جاری «کمبود منابع پردازش و حملات سایبری همزمان در سامانه یادگیری الکترونیکی» عنوان شده بود.

ایران چند سالی است که به عنوان یکی از مهاجمان سایبری در جهان شناخته شده است، با این حال خود به‌ویژه در چند ماه گذشته بارها هدف حمله قرار گرفته است.

در بزرگ‌ترین حمله سایبری صورت گرفته در ماه‌های گذشته در چهارم آبان امسال، سامانه سوخت کشور از دسترس خارج شد.

در واکنش به این حمله غلامرضا جلالی، رئيس سازمان پدافند غیرعامل ایران، این اقدام را به آمریکا، اسرائیل و یک کشور خارجی نسبت داد.

علاوه بر سامانه سوخت، حمله سایبری به شرکت راه‌آهن، شرکت هواپیمایی ماهان و چندین مورد مشابه دیگر است که اخبارشان رسانه‌ای شد.