گردباد در جنوب و غرب آمریکا دست کم ۲۶ کشته و صدها مجروح برجای گذاشت

عکس آرشیوی از پیامدهای گردباد در منطقه‌ای در آمریکا

شمار جان‌باختگان گردبادهای شدید در بخش‌های جنوبی و غربی ایالات متحده آمریکا به ۲۶ نفر رسید و تعداد مجروحان صدها نفر برآورد شد.

بر اساس آخرین گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در بامداد یک‌شنبه، ۱۳ فروردین، در جریان این گردبادها که در هشت ایالت آمریکا به‌وقوع پیوسته است و هم‌چنان در برخی مناطق ادامه دارد، چند هزار خانه نیز ویران شده و برق بیش از ۵۳۰ هزار واحد مسکونی و تجاری در روزهای گذشته قطع شده است.

بنا بر اعلام شهروندان، در مناطق درگیر با گردباد سقف برخی خانه‌ها جدا شده، بسیاری از شیشه‌ها شکسته، حتی برخی درختان بزرگ روی زمین افتاده و وسایل خانگی و شخصی شهروندان در همه جا رها شده‌اند. در همین حال بسیاری از خانواده‌ها در جریان گردباد مجبور به پناه گرفتن در زیرزمین و کمدها شده‌ و بسیاری از این که شاید نتوانند از گردباد جان سال به‌در ببرند بیمناک بودند.

شدت گردباد در برخی مناطق تا حدی بوده است که مقامات مجبور به اعلام «وضعیت فوق‌العاده» شده‌ و گارد ملی به حالت آماده‌باش درآمده است.

بر اساس تعریف سازمان هواشناسی آمریکا، گردباد به بادهایی تا سرعت ۲۶۵ کیلومتر در ساعت گفته می‌شود که در مسیری به طول ۴۰ کیلومتر حرکت می‌کند.

گردباد پدیده‌ بی‌سابقه‌ای در ایالات متحده به‌شمار نمی‌رود اما تعداد و شدت وقوع و تلفات ناشی از آن در سال‌های گذشته افزایش یافته است.

بیشتر در این باره: گردباد در می‌سی‌سی‌پی دست‌کم۲۳ کشته بر جای گذاشت

هفته گذشته نیز گردباد و توفان در ایالت می‌سی‌سی‌پی واقع در جنوب آمریکا دست کم ۲۳ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

کارشناسان تغییرات اقلیمی را مهم‌ترین عامل افزایش حوادث طبیعی، به‌ویژه سیل، توفان و گردبادها در آمریکا و دیگر نقاط جهان می‌دانند و خواهان مقابله جدی با پدیده گرمایش زمین هستند.